Rent estetiskt och jobbmässigt, vad är det bäst att sattsa på?
stör man ihjäl sig på utanpåliggande el, ska jag sattsa på att fräsa in allt eller är kabelkanal ett allternativ?
tipps o ider från kökskolegor vore intressant.

Ha det gott
 
Först och främst bör du kolla med en elbehörig om vad som han kan tillåta dig att utföra själv (om du inte själv är elbehörig). Blir det brand eller annan olycka kommer du att stå som ansvarig och då kanske inte försäkringsbolaget är speciellt frikostiga med ersättningen.

Annars skulle jag satsa på att fräsa in så mycket som möjligt och lägga resten i väl kamouflerade kabelkanaler.
 
Martin_Blomberg skrev:
Först och främst bör du kolla med en elbehörig om vad som han kan tillåta dig att utföra själv (om du inte själv är elbehörig). Blir det brand eller annan olycka kommer du att stå som ansvarig och då kanske inte försäkringsbolaget är speciellt frikostiga med ersättningen.

Annars skulle jag satsa på att fräsa in så mycket som möjligt och lägga resten i väl kamouflerade kabelkanaler.
Lånar tråden lite...

Vad finns det egentligen för krav på sånt där?

Om jag anlitar elektriker och 10 år senare händer det något. Om jag då inte har kvitton kvar åker jag dit på det? Säg att allt brinner ner inklusive kvitton. Är det någon som kan hänvisa till något rättsfall eller liknande där försäkringstagaren blivit ersättningslös pga avsaknad av kvitto?
 
Som oftast står det redan i försäkringsvillkoren för den hemförsäkring du har tecknat om vad som gäller. Brandorsaker utreds av experter på området och då är min gissning att de kan hitta brandorsaken oberoende av kvitto på utförd jobb.

Här är ett typexempel på försäkringsvillkor:
Nedsättning av försäkringsersättning
I vissa fall kan din försäkringsersättning minskas på grund av att du inte fullföljt dina skyldigheter enligt villkor
och lag. Om det finns speciella nedsättningsregler redovisas de för respektive skadehändelse.
Har du i samband med skada lämnat oriktiga eller undanhållit uppgifter som har betydelse för din rätt till
ersättning och detta skett uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet, kan ersättningen sättas ned efter vad som är
skäligt med hänsyn till omständigheterna.
Flyttar du till annan ordinarie bostad måste du anmäla flyttningen till oss inom 14 dagar. Annars riskerar du
avdrag på ersättningen vid skada om premien på den nya adressen är högre.
Avdragets storlek beror på de individuella omständigheterna i det enskilda fallet. När det gäller allvarlig eller
upprepad försummelse kan du bli helt utan ersättning, är försummelsen däremot av mindre art blir nedsättning
liten eller ingen alls.
Har du inte följt de säkerhetsföreskrifter som anges i villkoren, kan ersättningen sättas ned eller helt utebli.
Nedsättningens storlek beror på omständigheterna i det enskilda fallet, bl.a. försummelsens art och betydelse för
skadan eller om egendomen varit särskilt begärlig eller värdefull
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.