Hej,
Jag ska bygga ett hus som står på stålstolpar mot berg och sedan liggande stålbalkar på det. Jag söker kunnig i ämnet då jag har även kommit i kontakt med balkar i kompositmaterial som inte bara är mindre men slår stålet med hästlängder i bärighet!

Tips emmotages tacksamt!

//Peter
 
S
Vad är det du behöver hjälp med? Är det dimensionering av stålbalkarna och stolparna?
 
S scorp1on skrev:
Vad är det du behöver hjälp med? Är det dimensionering av stålbalkarna och stolparna?
Ja precis jag behöver nån som kan göra en konstruktionsritning på det!
 
S
Bäst är att vända sig till en konstruktör med allt underlag. Vill du ha grova dimensioner kan du lägga upp ritningar som du har på huset, info om snözon och takkonstruktion (lätt eller tungt tak) så kan jag räkna på det.
 
Låter toppen ska jag skicka pm till dig med ritningar?
 
  • Gilla
scorp1on
  • Laddar…
Tar gärna lite bilder på lösningen/färdigt resultat sen som inspiration. Har också en bergig tomt där jag undersöker hur vi bäst ska bygga. Har möte med en kille nästa vecka ute på tomten.
 
Absolut, jag var nere i Tjörn och såg några radhus som var byggda på stålkonstruktion. Lägger in några bilder!
 
  • Radhus byggt på stålkonstruktion ovanpå en bergig terräng i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stålkonstruktion som stödjer en byggnad, uppförd på en klippa med grönska i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gråmålad stålkonstruktion förankrad i berg med synliga svetsar och förankringsmassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stålkonstruktion som stöder ett radhus på klippgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stefan57 och 1 till
  • Laddar…
G Gaiz skrev:
Absolut, jag var nere i Tjörn och såg några radhus som var byggda på stålkonstruktion. Lägger in några bilder!
Tack för bilderna! Jag ska bolla lite med han jag ska träffa nästa vecka och se lite vad han säger om de olika alternativen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.