Så min dieselbil vägrar starta och jag ska för första gången på egen hand använda startkablar. Den bilen med fungerande batteri är en mindre bensinbil.

Men så ser jag detta på förpackningen...kan jag inte använda denna? Varför inte?
 
  • Startkabel-förpackning märkt "16mm² 22" med ikoner som visar användning på 2,5L bensin- eller dieselbil och texten "HJÄLPSTART MED ÖVERSPÄNNING".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För ett kort startförsök kan du säkerligen använda dessa ändå, det är väl för att de är aningens klena (16kvadrat kabel) de vill skriva sig fria mot ev. smälta kablar och följdskador som skulle kunna uppstå.

Det står upp till 2,5l för bensinare samt ej diesel för att ju större motor, ju mer ström krävs för att dra runt den. Likaså krävs det kraftigare start/mer ström för att dra runt en diesel, det går tyngre p.g.a högre kompression än i bensinmotor.

Ett kort startförsök kan du säkerligen göra, men kirra inte för länge/kolla kablarna så de inte blir för varma.
 
  • Gilla
zlendish
  • Laddar…
T thomaslindstrom1 skrev:
Så min dieselbil vägrar starta och jag ska för första gången på egen hand använda startkablar. Den bilen med fungerande batteri är en mindre bensinbil.

Men så ser jag detta på förpackningen...kan jag inte använda denna? Varför inte?
Det där som står på förpackningen, är det ”överspänningsskydd”? För i så fall är det kanske nån slags säkring som löser ut om du försöker starta en diesel? Dieslar kräver alltså mer effekt för att startas.
 
Sedan kan man göra så om batteriet är urladdat att man låter donatorbilen stå och ladda en stund så blir belastningen på kablarna lite mindre.

Men det står något mer spännande, "överspänning" sedan syns inte mer......

Protte
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
överspänning är skydd så att man inte kvaddar bilen datasystem
 
Tack för svaren! Ja, det står att den har överspänningsskydd, laddar upp en ny bild med hela texten. Men hur ska jag göra för att göra "korrekt" nu då? Jag är helt OK med att köpa nya kablar, det kan ju vara bra att ha. Men är det ett problem att den givande bilen är bensin om jag köper andra kablar? Vad ska jag leta efter?
 
  • Startkablar med överspänningsskydd för bensin- och dieselmotorer i genomskinlig förpackning framför kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det två separata kablar finns det definitivt inget överspänningsskydd.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det två separata kablar finns det definitivt inget överspänningsskydd.
De sitter ihop med en liten "dosa" , så de är inte två separata.
 
Ev överspänningsskyd kan vara att över 13,5 V inte är bra som laddspänning för någon elektronik . men gäller nog bara om tändning är påslagen kanske, vid ett startförsök så sjunker nog den betydligt. Låt donatorn stå och ladda ett tag och försök kanske en halvtimma senare utan donator så är du säker. Varför det med överspänning vet jag inte, generatorer är nog 13,5 V det normala.
 
Snarare 14,5V
 
det är bara att använda gör som tidigare inlägg koppla och låt stå en stund obs är viktigt att kablarna monteras rätt
 
J jonaserik skrev:
Ev överspänningsskyd kan vara att över 13,5 V inte är bra som laddspänning för någon elektronik . men gäller nog bara om tändning är påslagen kanske, vid ett startförsök så sjunker nog den betydligt. Låt donatorn stå och ladda ett tag och försök kanske en halvtimma senare utan donator så är du säker. Varför det med överspänning vet jag inte, generatorer är nog 13,5 V det normala.
Ska bara kolla så jag förstår rätt: Ska jag koppla kablarna mellan bilarna , sen starta donator bilen och låta dennes motor stå på ett tag utan att försöka starta den "döda" bilen... sen ta bort sladdarna och starta den "döda" bilen utan startkablar?
 
Nej, starta med kablarna anslutna.
 
Fairlane
T thomaslindstrom1 skrev:
Ska bara kolla så jag förstår rätt: Ska jag koppla kablarna mellan bilarna , sen starta donator bilen och låta dennes motor stå på ett tag utan att försöka starta den "döda" bilen... sen ta bort sladdarna och starta den "döda" bilen utan startkablar?
Det kan fungera, men då är batteriet troligen rätt hyfsat. Jag hade kopplat, startat bil 1, låtit den gå på lite drygt tomgång någon minut eller två och sen försökt starta bil 2, utan att koppla bort eller stänga av bil 1.
Får du igång bil 2, koppla bort kablarna i omvänd ordning och stäng inte av bil 2. Kör ett tag och sätt sen batteriet på laddning.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.