Dheri Dheri skrev:
Vad är det för spännande låda du har i väggen?
Öllucka :)
 
  • Gilla
  • Älska
Buster12 och 6 till
  • Laddar…
Har nyss installerat råspont (Hornbach) i bastun och snyggt är det, men där det var ingen glipa i början finns det nu ca 1 mm i nåten mellan brädorna efter det första badet.

En annan sak är att det finns hål i vissa brädor så att isoleringen alt tätskiktet blir synlig igenom. Har kört bastufolie, så det blir fint tycker jag, men inte direkt det samma fina utseendet som riktiga bastupaneler ger.

Kådan var ingen bekymmer första gången, vi får se på längden.

Har valt den där lösning utifrån det här inlägg, så tyckte lägga till lite mer info angående ämnet :).

Bifogar en bild från förrän badet.
 
  • Nyinstallerad råspont i bastu med synliga hål och 1 mm glipa mellan brädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Buster12 och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
I vår bastu, 12 år gammal, har vi råspont med släta sidan inåt. Den är betsad med tunn svart bets, lavar i asp, obetsade med paraffinolja, klinker på golvet och vedbastuugn. Råsponten är lika fin i dag som för 12 år sedan.
Hej! Är det möjligt att få se en bild på er bastu? Låter som ett vackert och prisvärt alternativ.
 
wildeside
Kom ihåg en gammal tråd. Fortfarande efter 6 år så får jag inte stickor i röven och det är inte mer kåda på lavarna av furupanel eller råsponten efter minst 500 gånger jag bastat.
Så det går att bygga en bastu relativt billigt och funktionelt.
 
  • Gilla
mejner och 2 till
  • Laddar…
Använde du 17 mm råspont? Och vilken storlek på spik använde du?
Mvh
 
J jhvl skrev:
Har nyss installerat råspont (Hornbach) i bastun och snyggt är det, men där det var ingen glipa i början finns det nu ca 1 mm i nåten mellan brädorna efter det första badet......
Ja men nice!
 
wildeside
E Elgitarren666 skrev:
Använde du 17 mm råspont? Och vilken storlek på spik använde du?
Mvh
Om det va mej du fråga vad jag använde för råspont vet jag inte men svarar iaf.
Det fick vara någon måtta på snålheten så jag använde råspont 20X95 och spika fast det med dyckertpistolen, rostfri dyckert 50mm.
 
wildeside wildeside skrev:
Om det va mej du fråga vad jag använde för råspont vet jag inte men svarar iaf.
Det fick vara någon måtta på snålheten så jag använde råspont 20X95 och spika fast det med dyckertpistolen, rostfri dyckert 50mm.
ok! Tack för svar!
 
Jag har också en bastu med råspont av gran på väggar och tak. Lavar dock av asp. Funkar bra men är den nysågad så låt den gärna torka innan montering för den kan krympa mycket. Min var nog rätt fuktig när den monterades för den har fått rätt stora springor. Inte så illa så att den "spontar ur" men nog rätt nära på några ställen. Krympningen verkar dock ha avstannat så allt fungerar bra.

Har fått "kådutslag" på något enstaka ställe men inget som i praktiken är något som helst problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.