Håller på och planerar inför renovering av hus.

Har ritat om planlösningen lite och skulle gärna vilja ha era kommentarer eller om det är något jag missat helt.

1. Våning 1. Tar bort vägg mellan kök och matsal för att få ett ljusare och större kök med större matplats. Behåller lite vägg så att det ändå skiljs åt lite.
2. Våning 2. Flyttar vägg i badrum för att göra badrummet större som idag är väl trångt för en småbarnsfamilj. Sovrummet blir lite mindre men är fortfarande relativt rymligt. En nackdel är att tänkta Walk in closet blir lite mindre. En fördel är att den öppna sällskapsytan blir större som upplevs trång idag. Det blir en döyta vid murstock som vi tänkt göra till garderob för sängkläder osv.

Bild 1: Tänkt planlösning vån 1
Bild 2: Nuvarande planlösning vån 1
Biid 3: Tänkt planlösning vån 2
Bild 4: Nuvarande planlösning vån 2

vad tycks? Alla kommentarer uppskattas!
 
  • Översiktlig arkitektonisk planlösning av första våningen i ett hus med mått, föreslagen borttagning av vägg mellan kök och matsal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av planlösning för våning 1 med markerade rum som kök, matsal och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsplan av en husvåning visar rummens layout med mått, ett vardagsrum, sovrum, badrum, musikrum och garderober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad planlösning av en våning med textetiketter som visar kök, hall och rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni småbarn idag eller är det framtida barn?

För min del har vi inte jättebadrum, men det går utmärkt ändå med tre barn. Sällan vi är alla fem inne i badrummet samtidigt. Däremot är det ruskigt trevligt (har jag alltid tyckt) att ha ett stort sovrum där man utan problem kan ha spjälsängen ståendes vid fotändan av sängen när man har bebisar.

Men så har jag överdrivet svårt för sovrum där man knör in en dubbelsäng och måste gå på snedden vid fotändan för att komma fram.


Vad gäller köket är jag kluven, men tror också att jag hade tagit bort väggen och istället försökt hitta någon modell med halvö/köksö för att få ett bra rejält kök och en bra rejäl matplats som funkar till både vardag och fest.
 
  • Gilla
Sekelskiftesdrömmaren
  • Laddar…
BirgitS
Vet du vilka väggar som är bärande och stabiliserande?
Och är beredd på kostnaden för byggkonstruktör, balkar och pelare om du vill ta bort en sån?

För framtiden med tonåringar så vore det ju bra att en en dusch på entréplanet, dvs. gör "other" mindre och toaletten större. Det kan göra att ni inte behöver någon dusch där uppe nu men planera så att det går att byta ut badkaret till en dusch om 10 år.

Det är mycket opraktiskt att ha en häll framför ett fönster.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Ja väggen mellan matsal och kök är bärande och vi kommer ta in konstruktör för detta enligt konstens alla regler.
 
BirgitS BirgitS skrev:
För framtiden med tonåringar så vore det ju bra att en en dusch på entréplanet, dvs. gör "other" mindre och toaletten större. Det kan göra att ni inte behöver någon dusch där uppe nu men planera så att det går att byta ut badkaret till en dusch om 10 år.
Jag saknar en tvättstuga i planlösningen och hade nog slagit ihop toa på bv och "other" till badrum med dusch och tvättmaskin.
 
Inte nämnt det tidigare men det är även en källare med tvättstuga och pannrum osv så behöver inte ha det på dessa två plan.
 
Vad är rummet Other, kontor, förvaring eller något annat?
Skulle nog inte ha dörr vid röda krysset, blir en lång korridor (blåa strecket) och övre ytan i vardagsrummet blir svårutnyttjat.
Ritning av husplan med markerade områden; röda krysset visar var dörren inte bör vara och blått streck anger korridoren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CeciliaL
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad är rummet Other, kontor, förvaring eller något annat?
Skulle nog inte ha dörr vid röda krysset, blir en lång korridor (blåa strecket) och övre ytan i vardagsrummet blir svårutnyttjat.
[bild]
Ytan är idag bibliotek och kontor och vi har tänkt att behålla det så. Därför kan det nog vara skönt med dörr ifall man har möten. Annars håller jag med.
 
K Kane skrev:
Vad är rummet Other, kontor, förvaring eller något annat?
Skulle nog inte ha dörr vid röda krysset, blir en lång korridor (blåa strecket) och övre ytan i vardagsrummet blir svårutnyttjat.
[bild]
Övre ytan i vardagsrummet nere är lite svår hur den ska användas. Tidigare har det varit ett bord och en äldre soffa typ för spel eller drinkbord vid besök eller liknande,
 
Sekelskiftesdrömmaren Sekelskiftesdrömmaren skrev:
Därför kan det nog vara skönt med dörr ifall man har möten. Annars håller jag med.
Jag menade att det skulle vara stängt där och bara ha högra dörren.
 
  • Gilla
CeciliaL
  • Laddar…
Gammelnörden
Om det finns intresse för sekelskifte och ett duschrum hade jag nog gjort så här;
Planritning av en sekelskifteslägenhet med utmärkta utrymmen för duschrum, möbler och plats för julgran eller läsfåtölj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Jag utgick från originalritningen och försökte få till måtten från nya planlösningen...)
 
  • Gilla
  • Älska
CeciliaL och 4 till
  • Laddar…
Ja gillar din variant av planlösning. Ska fundera på badrum nere men blir nog inte precis nu pga budgeten. Badrum uppe är idag inte brukbart så behöver fixas. Fint med pardörrarna mellan kök och matsal. Huset är från 1915 så det skulle passa bra.
 
  • Gilla
CeciliaL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.