Har efter diverse problem och utläggningar äntligen kunnat skriva kontrakt med en husleverantör och sitter nu som bäst å funderar på en vettig uppvärmninglösning. Husets förutsättningar kommer vara enligt följande:

- platta på mark med vattenburen golvärme (platta enligt konceptet på Företaget )
- träfasad med 145 + 45 isolering i yttervägg samt isolerade innerväggar
- betongpannortak, riktning sågott som rakt söderut, lutning 27 grader
- boyta cirka 135 kvm
- personer i hushållet är 2 stycken, badrum kommer innehålla ett styck "vanligt" enkelt badkar samt en styck dusch

Som sagt, det som verkar relativt intressant är att bygga upp allting utifrån en ackumulatortank och sedan köra en luft/vattenpump samt solvärme, troligtvis kommer också en kamin installeras i vardagsrummet så småningom, och då har man ju möjlighet till att välja en vattenmantlad som kör ut i golvvärmen. Saken är nu den att då mina kunskaper är relativt få inom detta område, så har en del frågetecken kommit.

- Är luft/vattenpump ett bra alternativ då verkningsgraden är som lägst då denna kommer utnyttjas nämligen vinterhalvåret då solvärmen kommer (enligt de två installatörer/leverantörer jag pratat med) räcka sommarhalvåret?

- Är solvärme så pass utvecklad så det är lönt att påbörja detta nu? Ska jag kanske enbart inköpa värmepump samt tank förberedd för solvärme?

- Skillnaden på de två offerter jag fått är också relativt stor både vad det gäller val av utrustning samt pris, den ena kör exempelvis 750 liters tank och är ca: 25 000 kronor billigare, medans den andra använder 500 liters tank i sin offert. Någon som har exempel på bra leverantörer och priser som man skulle kunna höra med?

Om det är någonting mer ni behöver veta för att kunna ge mig lite klarhet i det här, eller om jag själv kommer på mer frågor, då skrivs vi igen! :)
 
Ingen som har en åsikt, eller kan ge tips på bra, billiga och duktiga installatörer?
 
Tackar för tipset! Ska genast kolla in länkarna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.