Hej!
Köpte en "retro taklampa" som enligt säljaren fungerar bra. När jag kopplade in den i taket löste jordfelsbrytaren ut direkt. Jag är helt novis när det kommer till el och behöver hjälp med var felet sitter innan jag går vidare. Jag bifogar bilder på (1) takuttag (lägenheten är byggd 1985 och jag själv har alltid trott att uttaget är ojordat), (2) nuvarande lampkontakt som fungerar, (3) lampkontakten som löste ut jordfelbrytaren (har två kablar - svart och blå). Jag skulle även vilja förlänga lampsladden på "retrolampan" som bara är ca 20 cm, vad jag förstår kan man använda någon slags armaturskarvsladd? Eller är det enklare att lämna in hela lampan och byta ut hela sladden (kanske beror på vad som är felet med att jordfelsbrytaren löser ut)?

Mkt tacksam för hjälp!

OBS tillägg: Nu provade jag igen och nu funkade det!? Behöver därför mest hjälp med frågeställning två.
 
Redigerat:
Din taklampa kan ha en skadad elkabel som beroende på hur den vinklas gör att jordfelsbrytaren löser ut. Lampan behöver inte vara jordad för att en jordfelsbrytare skall fungera. Den skyddar/kontrollerar även ojordade "prylar".
 
  • Gilla
bergersinho
  • Laddar…
Är du säker på att det var jordfelsbrytaren som löste ut och inte en automatsäkring?
Det låter mer som där är någon kortslutning i armatur/kontakt.
 
  • Gilla
bergersinho
  • Laddar…
Ser inga bilder
 
Lägg gärna upp en bild där man ser själva lampan också. Går det att se ifall sladden kan gå obruten ända fram till lampan, eller finns där något kopplingsutrymme där den kan grena upp sig, ex. ut i flera armar?

Eftersom vi inte ser bilden på uttaget. Är det ett gammalt kronuttag med tre hål? Eller ett lite modernare med bara två hål?
 
Råkade nog ta bort bilderna. Lägger ut igen samt en bild på jordfelsbrytaren som löste ut (all el i lägenheten slogs ut). Men som sagt nu när jag provade igen funkade det. Beror det på i vilka hål man stoppar in kontakten?
 
  • Europeisk vägguttagstyp med tre hål i vit vägg, en metallkrok ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit Europakontakt med sladd mot en otydlig bakgrund av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en vit omkopplad stickpropp nära golvet med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hager jordfelsbrytare monterad på vägg med instruktioner, löste ut och orsakade strömavbrott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag misstänker att ditt uttag är felkopplat. Det är ett kronuttag som är avsett att ha en neutralledare (nolla) på en av anslutningarna, och två tändtrådar. Man kunde tända olika delar av lampor med flera glödlampor. En kronbrytare styrde de två hålen med sina två knappar/vippor. Dessa uttag var standard, även om de oftast bara är försedda med en tändtråd.

Men om någon har fått för sig att uttaget är jordat, och kopplat jord till en av anslutningarna, så får man en situation som är direkt livsfarlig, beroende på hur man sätter i kontakten, i någon av de tre riktningarna, och har jord från lampan kopplat till en kronkontakt, så blir lampan strömförande i ett av de möjliga lägena.

Detta är en gissning här. Men i så fall har du troligen vänt kontkaten så att en av dina trådar blev kopplat till jord, jordfelsbrytaren löser då genast.

Det är ju också tänkbart att du faktiskt har ett isolationsfel i din lampa, så att den är strömförande, och att det går en ström mot jord via upphängningskroken.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Skall tillägga att kontakten på sista bilden är alltså en gammal kronkontakt, man kunde sätta i ett stift även på den lediga platsen. Men den får alltså under inga omständigheter användas som jordad kontakt. Din första kontakt som du har bild på är en jordad lampkontakt, där du har möjlighet att koppla jord från lampan till hylsan som finns. På ett jordat lamputtag skall det sticka ut ett stift för jord, som då passar i hylsan på den jordade kontakten.
 
Normal ska det inte gå att lösa ut jordfelsbrytaren med felfri armatur kopplad till ett ojordat kronuttag.
Något är lite lurt här.
 
E etompau skrev:
Normal ska det inte gå att lösa ut jordfelsbrytaren med felfri armatur kopplad till ett ojordat kronuttag.
Något är lite lurt här.
Därför som jag gissar på felkopplat uttag.
 
H hempularen skrev:
Jag misstänker att ditt uttag är felkopplat. Det är ett kronuttag som är avsett att ha en neutralledare (nolla) på en av anslutningarna, och två tändtrådar. Man kunde tända olika delar av lampor med flera glödlampor. En kronbrytare styrde de två hålen med sina två knappar/vippor. Dessa uttag var standard, även om de oftast bara är försedda med en tändtråd.

Men om någon har fått för sig att uttaget är jordat, och kopplat jord till en av anslutningarna, så får man en situation som är direkt livsfarlig, beroende på hur man sätter i kontakten, i någon av de tre riktningarna, och har jord från lampan kopplat till en kronkontakt, så blir lampan strömförande i ett av de möjliga lägena.

Detta är en gissning här. Men i så fall har du troligen vänt kontkaten så att en av dina trådar blev kopplat till jord, jordfelsbrytaren löser då genast.

Det är ju också tänkbart att du faktiskt har ett isolationsfel i din lampa, så att den är strömförande, och att det går en ström mot jord via upphängningskroken.
Tack för ditt utförliga svar. Det låter rimligt som du säger. Första gången jag kopplade in lampan använde jag nog två andra hål och då löste brytaren ut direkt. Nu provade jag de två hålen nuvarande lampa sitter i och då fungerade det. Är det någon risk att använda uttaget (har gjort det sedan 2013)? Jordfelsbrytaren verkar ju göra "sitt jobb" iallafall.
 
Kan även tillägga att lamputtaget är kopplat till en strömbrytare med dimmer. Vilket troligtvis gjorts efter 1985. Kan något blivit fel då? Eller saknar det betydelse?
 
C
B bergersinho skrev:
Är det någon risk att använda uttaget (har gjort det sedan 2013)? Jordfelsbrytaren verkar ju göra "sitt jobb" iallafall.
Är det jordade vägguttag i rummet?
Kanske har suttit ett jordat lamputtag där och sedan har någon fått för sig att byta uttaget till ett ojordat för att (den ojordade) lampan inte passade?
Hur som helst bör det åtgärdas.
 
C cpalm skrev:
Är det jordade vägguttag i rummet?
Kanske har suttit ett jordat lamputtag där och sedan har någon fått för sig att byta uttaget till ett ojordat för att (den ojordade) lampan inte passade?
Hur som helst bör det åtgärdas.
Hela lägenheten är såvitt jag vet ojordad.
 
C
B bergersinho skrev:
Hela lägenheten är såvitt jag vet ojordad.
B bergersinho skrev:
Kan även tillägga att lamputtaget är kopplat till en strömbrytare med dimmer. Vilket troligtvis gjorts efter 1985. Kan något blivit fel då? Eller saknar det betydelse?
Inte bra. Någon av ledningarna till lamputtaget verkar fått kontakt med sann jord. Det kan ha uppstått när dimmern monterades. Du skulle behöva titta bakom lamputtaget och dimmern hur det ser ut där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.