Vad är det igentligen för skillnad på en diskho för 6500 (Kvik) och en likadan variant för 1900 (Silvan)

Är det tjockleken på plåten som avgör priset?
Vad ska man tänka på
 
Tjockleken på plåten och djupet på hoarna tycker jag är viktigt.
 
Håller med; tjockleken på plåten är viktig. Har en ho från IKEA och den plåten är för tunn. Tenderar att lätt bli bucklor.
 
De dyrare plåtarna har ofta dubbelplåt. Mycket bra att ha!
 
Kvik säljer en Franke för 3500 kr inklusive underlimmning. Känns som ett bra pris, Franke lär väl vara bättre än de hoar Ikea säljer? Finishen känns bättre i alla fall...
 
Tjockeken på plåten är jätteviktig. Vår son slängde en lite tyngre förskärare i en diskho, som vi tror kommer från IKEA. Kniven gick igenom direkt, så vi fick täta underifrån. Undrar hur länge det håller? Fult är det också. Lägg pengarna på materialets hållbarhet istället för bara utseendet!
 
Som tidigare svar har nämnt skiljer sig plåttjockleken, men även utbudet. Billiga leverantörer har kanske en eller två modeller i varje storlek, medan dyrare (som t ex Franke och Blanco) har näst intill oändligt många variationer. Sen skiljer sig ofta ytfinishen, och i en del fall kan du även välja på olika ytbehandlingar (tetraslipning, högblankt osv).

// Olle
 
Stenback skrev:
Kvik säljer en Franke för 3500 kr inklusive underlimmning. Känns som ett bra pris, Franke lär väl vara bättre än de hoar Ikea säljer? Finishen känns bättre i alla fall...
Själv köpte jag min Franke, mindre modell, för under 800 kr inkl vattenlås och allt i Polen :)

Visserligen inte underlimmad.
 
Jag tror att det även är skillnad på materialet, dvs sammansättningen på det rostfria, det finns olika legeringar, men jag är inte säker på att det verkligen är så.
 
jag tycker att dagens diskbänkar är skit oavsett märke....bänkarna var av bättre kvalitet förr...tyvärr handlar allt om pengar idag ...tillverkas billigt och säljas dyrt...
 
VVS-KUNGEN skrev:
jag tycker att dagens diskbänkar är skit oavsett märke....bänkarna var av bättre kvalitet förr...tyvärr handlar allt om pengar idag ...tillverkas billigt och säljas dyrt...
En lösning i såfall är att köpa en gammal begagnad på Blocket och sedan putsa upp den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.