Hej

Jag skulle vilja konvertera från badkar till en duschkabin/väggar + en tvättmaskin.

Där badkaret står idag ställer jag alltså en dusch och sedan en tvättmaskin bredvid. Då undrar jag lite. Avlopp och vatten finns ju redan från badkaret frågan är hur svårt det är att få fram el till tvättmaskinen samt fixa vattenledningarna sista biten till dusch och tvättmaskin.

Badrummet är idag halvkaklat med våtrumsmatta på kolvet.

1. Vad tror ni det skulle kosta en rörkrökare att fíxa vatten till duschblandaren och dra fram vatten även till tvättmaskinen, det är inga avstånd, de skall som sagt stå bredvid varandra.

2. Vad tror ni en elektriker skall ha för att fixa ström till maskinen?

Allt mellan tummen och pekfringret. Jag har ingen anning alls, andra tips kring detta mottages varmt, ordet är fritt :)
 
Vattenarbetet är inga svårigheter och du kan säker göra det själv om du vill.

En rörmockare gör det snabbt och lätt men med framkörningsavgift mm så ligger det kanske på 500-1000 kr. Elektrikern kostar nog något liknande om du inte kan hitta folk som redan gör andra rbeten i området.

En sak som är värt att tänka på är att det inte alltid går att sätta in en dusch där det suttit ett badkar. Väggarna kankse inte är fuktsspärrade på rätt sätt, går i och för sig att lösa med en duschkabin.

/Zeb
 
Som zeb säger, vattenarbetet är en barnlek. Sätt på en ballofix på kallvattenledningen bara. den kostar en hundring. allt du behöver är en bågfil.
 
jo ja tackar jag... bågfil!! sen haru fullt med spån i filtren
i duchblandaren o tvättm. nej... införskaffa en billig rörskärare kostar nästan gratis.. :p, ps om du har eluttag eller dyl. redan i badrummet så är det inga problem att dra el, om du inte ska ha 3-fasuttag till tvättm. :-[ ::)
 
Vet inte om sortimentet är samma i alla Silvan-butiker men jag gav en 30-lapp för min rörskärare. Jag hade väl knappt förväntat mig att den skulle räcka längre än de två rören som jag behövde kapa då, men det gick utmärkt och sen dess har jag kapat en del och den känns OK än. Den har i alla fall betalat sig med råge :)

Mvh
Thomas
 
Tack för tipsen om man väljer en duschkabin ansluter man då vattnet med något mer flexibelt rör/"slang" till blandaren då den kan röra lite på sig?
 
Butan skrev:
Tack för tipsen om man väljer en duschkabin ansluter man då vattnet med något mer flexibelt rör/"slang" till blandaren då den kan röra lite på sig?
8) Japp! Antingen nylonslang:
5630.jpg

Eller rostfri slang:
5650.jpg
 
Tackar då börjar man få lite kolla på läget iaf. Låter ju som man inte blir helt ruinerad och att det skulle kunna gå relativt smidigt att konvertera.

Allternativt så står man ut tills det är dags att ta att renovera hela badrummet förståss
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.