Hej!

Bor i ett nybyggt hus med krypgrund. Isolerad och tätad med byggplast. Jag vill kunna övervaka både temp och RF för att kunna minska risken för mögelpåväxt med mera.

Vad använder ni andra medlemmar för typ av temp/RF övervakning/mätning av er krypgrund?

Mvh
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Jag har en Raspberry Pi med Aeotec Z-Wavestick och Domoticz installerat. Sedan har jag en Multisensor 6 i krypgrunden som mäter temp/fukt.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Jag använder Telldus och fyra stycken temp/RF-sensorer.

Skärmdump av Telldus temp/RF-sensorer som visar luftfuktighetsvärden: 63% och 62%.


Mitt tips är att mäta på flera plats, iaf om grunden är lite större och/eller tex avskiljs av en hjärtmur. Förhöjd RF kan vara väldigt lokalt i en grund, tex därför att det finns berg eller mark som minskar ”takhöjden”. Väderstreck kan också spela in.

Mitt tips nr 2 är att använda sensorer som inte går på batteri. Så jävla jobbigt att krypa in och byta.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Vad är det material i grunden / huset?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är det material i grunden / huset?
Det är grundmurar av lättbetong/lekablock, isolering av cellplast och upp mot undersida golv är det en cemberit skiva och innanför den träreglar. Mellan cellplastisoleringen och lättbetongsblocken ligger det en plastduk/film.
 
Alltså inget organiskt material att få fuktskador på?!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alltså inget organiskt material att få fuktskador på?!
Nej det är inget organiskt material synligt från krypgrunden. Men det finns ingen ångspärr bakom cembritskivan utan den ligger högre upp i golvkonstruktionen. Så det bör kunna bli ungefär samma temp och RF bakom cemberitskivorna direkt mot träreglarna.

Eller cemberitskivorna kanske isolerar tillräckligt bra för att få högre temp och alltså lägre RF?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alltså inget organiskt material att få fuktskador på?!
Träreglar är organiska och om fuktigheten ökar under fibercementskivan så ökar den på regelsidan också, antingen genom luftvandring i sprickor och skarvar eller genom fuktvandring i cementskivan. Så det är bra att hålla nere fuktigheten i krypgrunden.

För egen del har jag stort intresse i den här tråden då jag vill mäta luftfuktighet i min torpargrund ovanför vilken jag planerar golvvärme(!)..
 
Redigerat:
M multix skrev:
Träreglar är organiska och om fuktigheten ökar under fibercementskivan så ökar den på regelsidan också, antingen genom luftvandring i sprickor och skarvar eller genom fuktvandring i cementskivan. Så det är bra att hålla nere fuktigheten i krypgrunden.

För egen del har jag stort intresse i den här tråden då jag vill mäta luftfuktighet i min torpargrund ovanför vilken jag planerar golvvärme(!)..
Precis så jag tänker att det blir.
Även jag har golvvärme uppåt i min konstruktion så att säga.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Jag har haft en datalogger liggande i grunden för att logga temp och fukt.
Graf som visar temperatur och fuktighetsnivåer från juli 2015 till juli 2016, med temperatur i blått och fuktighet i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan hösten 2016 har jag en Woods avfuktare och täckta ventiler. Efter det ser ett år ut ungefär så här;
Graf som visar temperatur och luftfuktighet juli 2020 till sept 2021, stabil temperatur och fuktighetsnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Incitament
  • Laddar…
@Kane sådana där grafer är mumma för en nörd som mig.

datalogger, berätta mer….
 
Kjell & Co sålde sådana här förut. Lägger den i grunden och plockar upp den typ en gång om året och för över datat i csv-format till datorn.
21gOJV5HXzL.jpg
 
Tack för era svar och input.

Då vi har netamo idag så kommer jag till att börja med ställa ned en sådan sensor. Känns enklast då den redan har all infrastruktur för lagring med mer.
Då får jag ett bättre hum om hur temp och RF ligger och rör sig över året. Och så får jag se om den kompletteras med fler sensorer senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.