Jag har en timring på 50 m2 med en tillbyggd inglasad veranda på 30 m2. Min tanke är nu att installera två braskaminer, en på vardera sida om väggen mellan allrum/glasveranda, samt ansluta båda till en gemensam skorsten som ska toppanslutas till kaminen på verandan. Kaminen i allrummet ansluts sedan genom väggen till samma skorsten. (Se bif principskiss). Detta för att takgenomgången är klart enklare på verandasidan, och dessutom kan det ju bli lite materialbesparing...
Vad jag förstår är detta möjligt och tillåtet, men jag hittar ingen info på någon leverantör som har denna lösning.
Finns det någon som gjort någon liknande lösning, eller har tips på leverantör av skorstenslösningen?
Alla tips mottages tacksamt. Principskiss av hus med två braskaminer anslutna till en gemensam skorsten, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prata med "sotaren" först...........det är enligt lag inte otillåtet men många sotarmästare hävdar just detta ändå. De vill ha en pipa per eldstad.
 
  • Gilla
Neptim800
  • Laddar…
Jag har byggt så hemma, fast i 2 våningar.
Det kan vara så att de måste gå in på olika höjd, och i uterummet kanske det ska vara en oisolerad del för att ta vara på mer värme.
 
  • Gilla
Neptim800
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag har byggt så hemma, fast i 2 våningar.
Det kan vara så att de måste gå in på olika höjd, och i uterummet kanske det ska vara en oisolerad del för att ta vara på mer värme.
Intressant! Kan naturligtvis göra genomföringen högre upp på väggen om det krävs... Vilken leverantör hade du på skorstenen? Installerade du själv eller anlitade du installatör?
 
N Neptim800 skrev:
Intressant! Kan naturligtvis göra genomföringen högre upp på väggen om det krävs... Vilken leverantör hade du på skorstenen? Installerade du själv eller anlitade du installatör?
Schedel och jag installerade själv.
 
Premodule har ett T rör för detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.