Vad tror panelen om att man skulle kunna bygga en trapp själv, med denna Snickarlaget - Nya Trappor Balk som förlaga...? Kan väl inte vara så svårt :) Ser ut som att ett par limträbalkar till vangstycken. Undrar bara hur stegen fästes så att de sitter kvar utan att knarra. Vinkeljärn inne i balken, kanske? Någon som har sett stegens infästningar på en sån trapp?
 
Jag är oxå inne på en liknande konstruktion till min trapp. Funderar dock på hur stor limträ balk man behöver. Jag skulle inte vilja ha tjockare än 1dm. ca 45 graderslutning och då blir den väl 3.5m. Jag hade tänkt att limma och skruva allt. Trappstegen i massiv ek, borde inte röra sig mätbart på årstiden på den korta sträckan den är fäst. Limträbalken borde väl inte heller ändra sig på bredden?
 
Vad kul, äntligen en likasinnad :)

Vad menar du med 'inte tjockare än 1 dm?'

Deras trappor ser inte ut att ha grövre vangar än vad som kan motsvaras av 42mm limträ. Sedan har de möjligen en som ligger i 'botten' också, för det är väl inte bara en tunn skiva, va? Lutar åt att jag tar en 42x225, men kommer att få sala på den en för den räcker inte till. Känns ändå som att 56mm limträ är stabilare.. Men, vad fasen man får väl gå en och en i trappen och i otakt :)

Har 2 alternativ.. Ritar upp trappen i Sketchup, skriver ut det på ett gäng sidor som klistras fast på limräbalken, sen vässar man sticksågen och sågar efter ritningen. Undrar hur stor felmarginalen är på utskriften?

Alt 2. Är att ett snickeri i närheten får ritning en i en cad-fil och låter en fräs ta hand om limträet...

Har 2 alternativ för planstegen också...

1, Ful-bänkskiva 38mm från Rusta + handklingan.
2, Snickeriet limmar ihop av hela stavar.

Försättning följer.
 
Det jag menade med 1dm var att vangstycket ej skall ligga mer än 1dm under trappsteget. Konstruktionen har jag inte löst än. Får nog ta ett snack med polaren. Tveksam till att kan fräsa så djupt med nc som skulle behövas för ett vangstycke. Tror inte för den delen att hela vangstycket går in i hans nc. Hade själv en teori på att lägga en typ 100x200 limträbalk och sedan göra "trekanter" som man fäster. Skall fråga experten och återkomma.

Mina trappsteg kommer förmodligen bli i bok då jag kan få det av polaren till ett bra pris. Skulle först haft ek men det blir mera jobb och dessa 2" plank på lite olika bredder. Men tror de fanns tillräckligt många för att slippa limskarv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.