Hur gerar jag en aluminiumlist för bästa resultat?

Tänkte gera en sån här i 45 grader runt klinkersen vid öppna spisen. Klinkersen möter ett flytande laminatgolv. Golvet flexar lite iom formen så jag tror inte det blir bra med mjukfog.
 
  • Aluminiumskilje- och täckprofil DURAL T-Floor i eloxerad silver, 100cm, för golv övergångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fintandad klinga i kap-/gersågen brukar funka bra.
 
Hur många tänker ska jag sikta på att ha på klingan?
 
Beror på diametern men minst 60 för 216 mm.
 
Min gersåg har en klinga på 250mm
 
80 tänder har Bosch på sina metallklingor på 250-260 mm.
 
En helt vanlig bågfil och sedan tejpar du på listen och ritar vinkel. Har inte alla en sådan liggande;)
Och om det behövs snyggar till med en fil, men du sågar ju från ovansidan så det brukar bli bra ändå.
 
Lär ju behövas en sån där låda för att få till exakt 45 grader och så att sågen har ett anhåll.
 
D Derbyboy skrev:
Lär ju behövas en sån där låda för att få till exakt 45 grader och så att sågen har ett anhåll.
Nää, alla vinkelhakar har ju 45 grader och jag sågar med stöd av tummen så små lister.
Eller om du är osäker så slår du ihop en låda av tre träbitar, räcker med 2-3 dm långa och bredd inuti som listen.
Bara att såga 45 grader i den med gersåg, för det hade du och sedan följer man ena kanten i den med bågfilen.
 
K Kane skrev:
Eller en billigare,
[länk]
[länk]
(Har inte kollat andra butiker eller fabrikat, kan kanske finnas billigare)
Tack!

Om jag känner att @AndersS frifräsarmetod blir för klurig för mig och väljer att köra gersågeb men klinga för aluminium?

vilken sida ska jag ha mot klingan, dvs uppåt?

ska jag tejpa t-listen?
 
Jag skulle vända ovansidan uppåt. Tejpa ska du inte behöva. För ner sågen väldigt sakta. Då det är väldigt tunt material i listen finns nog annars risk att det kan hugga. Jag har inte sågat så tunnt i gersågen men om du spänner fast listen mellan två träbitar på undersidan och sågar igenom allt minskar nog risk för ev hugg. Tänk på att det kommer yra väldigt fina aluminiumspån som sätter sig överallt, så var i ett lättstädat utrymme.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.