Hej!

Har sökt på gering och fasning av bänk/hyllskivor men utan lycka.
Tips på hur jag enklast sågar en vinklad kant för att få till denna lösning?
En geringssåg/geringslåda är väl för smalt för en 36 cm bred skiva?
Är såga för hand det bästa alternativet och hoppas att jag sågar rakt och i samma vinkel hela vägen? :)

Det är vitlackade hyllskivor som ska bli förvaring under en trappa.

SE BILD!
 
  • Schematisk ritning av en vitlackad hyllskiva med vinklad kant för förvaring under trappa, bredd 36 cm och skruvmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kap/gersåg är nog smidigast. Eller skena/anhåll och sänksåg/cirkelsåg som du kan ställa vinkel på, de välter dock rätt lätt så man får vara passpå och trycka ordentligt så att de håller sig raka.
 
Sänksåg med skena alt cirkel och anhåll så kan du ställa klingan i rätt vinkel..

En kap å ger funkar åxå, men då får du såga från båda håll då dom flesta inte klara så mkt som 36 cm (om det inte är en stor klinga)

Eller så gör du ett anhåll i vald vinkel som du sågar mot, förslagsvis med en vass ryggsåg..
 
  • Gilla
trumlund
  • Laddar…
En cirkelsåg med vinklat blad räcker. Anhåll gör man enklast själv genom att tvinga fast en rak bräda på skivan. Träna på an spillbit så att du får rätt position för brädan i förhållande till det tilltänkta snittet.
 
  • Gilla
trumlund
  • Laddar…
Jag hade kört det där i klyvsågen, med rätt vinkel inställd.
 
  • Gilla
trumlund
  • Laddar…
T trumlund skrev:
Hej!

Har sökt på gering och fasning av bänk/hyllskivor men utan lycka.
Tips på hur jag enklast sågar en vinklad kant för att få till denna lösning?
En geringssåg/geringslåda är väl för smalt för en 36 cm bred skiva?
Är såga för hand det bästa alternativet och hoppas att jag sågar rakt och i samma vinkel hela vägen? :)

Det är vitlackade hyllskivor som ska bli förvaring under en trappa.

SE BILD!
Tänk på att båda skivorna behöver geras, i halva totalvinkeln vardera, ifall du vill ha en snygg liksidig fog i det översta hörnet i din skiss.
 
  • Gilla
andthe och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Tänk på att båda skivorna behöver geras, i halva totalvinkeln vardera, ifall du vill ha en snygg liksidig fog i det översta hörnet i din skiss.
Tack! Ja jag tänker nog det, men ritade det inte så på ritningen. Får leta upp någon som har en klyvsåg/bordssåg nu då!
 
T trumlund skrev:
Tack! Ja jag tänker nog det, men ritade det inte så på ritningen. Får leta upp någon som har en klyvsåg/bordssåg nu då!
Eller ännu hellre en sänksåg, precis detta de är bäst på.
 
  • Gilla
trumlund
  • Laddar…
Men att såga foilerade skivor på det viset, det kommer flisa och se ut som stryk. Nåja, det går skapligt men det kräver lite vana, vass klinga, rätt klinga och en stadig hand. Köp omålad mdf och måla efter montering om du vill ha det riktigt bra. Det du vill göra ser enkelt ut i teorin men i praktiken blir gärna de sågade ytorna olika stora. Då kan man vilja slipa lite.
 
J Johan456 skrev:
Men att såga foilerade skivor på det viset, det kommer flisa och se ut som stryk.
Nu stod det vitlackerade men det kanske är folierade som avses.

T trumlund skrev:
Det är vitlackade hyllskivor som ska bli förvaring under en....
 
J Johan456 skrev:
Men att såga foilerade skivor på det viset, det kommer flisa och se ut som stryk. Nåja, det går skapligt men det kräver lite vana, vass klinga, rätt klinga och en stadig hand. Köp omålad mdf och måla efter montering om du vill ha det riktigt bra. Det du vill göra ser enkelt ut i teorin men i praktiken blir gärna de sågade ytorna olika stora. Då kan man vilja slipa lite.
Tejpar man och såg från det synliga hållet så brukar det funka rätt bra.

Sedan får man nog lägga en liten akryl/silicon-fog i skarvarna för att det skall bli snyggt.
 
  • Gilla
trumlund
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nu stod det vitlackerade men det kanske är folierade som avses.
Precis det är nog folie jag menar. Hyllskivor från Bauhaus som ska monteras på några Ikea Metod skåp.
 
Hyr en sänksåg över en helg så är jobbet snabbt och riktigt gjort... ta dig tid att köra på spillbitar först så du får till vinkeln optimalt..

God lycka :)
 
  • Gilla
trumlund
  • Laddar…
Vad gör en sänksåg bättre än en cirkelsåg? Hjälp mig att förstå.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad gör en sänksåg bättre än en cirkelsåg? Hjälp mig att förstå.
# Sågar splitterfritt på finsidan
# Bättre dammupptagning
# Märk upp och sikta med skenan
# Vettigt djupinställning
# Skenan ligger oftast bra utan extra tvingar

Visst går allt detta göra med en handklinga men för mig är sänksågen lättare att använda till skivmaterial
 
  • Gilla
trumlund
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.