B
Har ett fristående dubbelgarage på betongplatta.
Märkte igår att det blir möe vatten på golvet efter att kört i snön.
Gör mig egentligen inte så mycket.
Händer trots allt inte jätteofta men på sikt lär plattan inte må bra av såna mängder vatten.
Blir missfärgad om inte annat.
Garaget är välbyggt men mycket måttligt isolerat, i praktiken bara förberett för isolering.

I alla fall.
Bestämmt mig för att anlägga två brunnar.
Jag tänker att det är så sällan det kommer blaska på av smältsnö att det borde räcka att bara bila upp en halvklart, gräva ur en bit och slänga på grovt makadam under och låta marken ta det.

1. Det måste väl vara ok att göra så när det bara är för smält vatten.

2. Hur hade ni andra gjort. Vanlig golvbrunn eller någon variant långsmal som ibland finns typ utomhus med järngaller.
Blir mer brunnyta så klart men mer jobb att bila.

3. Hur "liten" maskin kan man ha för att bila upp för golvbrunn. Funkar typ borrhamare milwaukee 18V. Eller är det läge att göra nått redigt.

Mycket tacksam för svar
 
Är nog enklare att köpa en avfuktare.

Betongen bryr sig inte nämnvärt om vatten, men vill du att det ska se roligare ut kan man ju måla med nån epoxi-färg eller lägga granit-keramik...
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är nog enklare att köpa en avfuktare.

Betongen bryr sig inte nämnvärt om vatten, men vill du att det ska se roligare ut kan man ju måla med nån epoxi-färg eller lägga granit-keramik...
Avfuktare är ju bra för bilen också om du kör in och ut regelbundet vintertid.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
B
D Dublin skrev:
Avfuktare är ju bra för bilen också om du kör in och ut regelbundet vintertid.
Avfuktare går i te att ha pga dålig isolering.
Skulle suga luft utifrån.
Så brunnar är det som gäller.
 
B byron v2 skrev:
Avfuktare går i te att ha pga dålig isolering.
Skulle suga luft utifrån.
Så brunnar är det som gäller.
Avfuktare suger ingen luft utifrån, och där spelar isolering ingen roll. Är det väldigt otätt får ju avfuktaren "avfukta hela världen", men jag tror inte det spelar så stor roll i verkligheten..

Men men, har man bestämt sig så har man, lycka till med brunnarna! (hoppas du slipper få ett slukhål under garaget bara)
 
  • Gilla
Incitament
  • Laddar…
vad som är okej och inte få man nog fråga sin kommun om........Hos en del är det tvärnobben med brunn i garage om man inte har oljeavskiljare medans en del andra ser annorlunda på saken. Att man bara ska släppa ut smältvatten är nog ingen bra ståndpunkt eftersom en bil automatiskt medför ämnen som man inte vill ha ner i mark. (sen att samma ämnen tar sig ut ändå när man kör bilen verkar inte ha nån betydelse)
 
B
Kommunen ger sannolikt inte bygglov för brunn i garaget.
Skulle dock aldrig fråga dom.

Avfuktare skrev någon, är ett bra val i isolerade byggnader men drar el I onödan.

Så golvbrunn är alternativet.
 
Om det är oisolerat, och det snöar relativt ofta på vintern så tror jag du kommer att bli besviken på dina brunnar..

För det första så krävs det någon form av lutning för att vattnet ska rinna ner i. Är det en gjuten platta utan brunnar så brukar betongen vara alldeles vågrät, och dessutom lite skrovlig (jämför med plastmatta /klinkers som det är i våtrum), så för att få ner vattnet kommer du bli tvungen att ha en skrapa. Då kan du lika gärna enbart köpa skrapan och skrapa ut allt vatten genom garageporten när du tar ut bilen...
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Kommunen ger sannolikt inte bygglov för brunn i garaget.
Skulle dock aldrig fråga dom.

Avfuktare skrev någon, är ett bra val i isolerade byggnader men drar el I onödan.

Så golvbrunn är alternativet.
Drog en vända med min kommun lång tid sedan för brunn i garage. Bara den går ut i mark så ok.
Men tiderna har förändrats och med skärpta miljökrav skulle jag nog ej fråga längre. Skulle blåneka att det är ett den tillkommit i nutid.
 

Bästa svaret

S Stefan1972 skrev:
vad som är okej och inte få man nog fråga sin kommun om........Hos en del är det tvärnobben med brunn i garage om man inte har oljeavskiljare medans en del andra ser annorlunda på saken. Att man bara ska släppa ut smältvatten är nog ingen bra ståndpunkt eftersom en bil automatiskt medför ämnen som man inte vill ha ner i mark. (sen att samma ämnen tar sig ut ändå när man kör bilen verkar inte ha nån betydelse)
Även fast vi antagligen bor rätt nära varandra så fick jag motsatt svar av min kommun. Så länge det bara handlar om smältvatten så är det ok med golvbrunnar kopplade mot det kommunala VA-nätet. Jag har under de senaste 10 åren byggt två st 100m2 garage i min nuvarande kommun. Båda gångerna har jag fått installera brunnar utan oljeavskiljare/oljestopp.

Jag skulle inte kunna tänka mig ett garage utan golvbrunn(ar) och bra fall. I alla fall inte i ett garage som ska brukas som parkering dagligen och året runt.
 
B
Man skall givetvis inte söka lov eller fråga i allmänhet om saker som kommunen vill hindrar oss från.

Min policy är att alltid observera kommunen när man kan
 
  • Haha
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
På jobbet har vi stora golvbrunnar med galler utan avlopp som smältvatten samlas i.
Sen hämtar man skurmaskin eller våtdammsugare och suger upp vattnet.
Det är ganska bra, men då vi meckar och inte kör bilar ut och in så blev jag galen på att tappa ner saker så vi gjöt igen alla våra golvbrunnar.
 
B
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
På jobbet har vi stora golvbrunnar med galler utan avlopp som smältvatten samlas i.
Sen hämtar man skurmaskin eller våtdammsugare och suger upp vattnet.
Det är ganska bra, men då vi meckar och inte kör bilar ut och in så blev jag galen på att tappa ner saker så vi gjöt igen alla våra golvbrunnar.
Just större galler har jag oxå tänkt på.
Grymt enkel lösning
 
Skulle bara kapa upp för 2st rännor med vinkelslipen och sen lägga ner räntorna o gjuta fast dom med lite betong på säck.

Är plattan oisolerad så låt det bara gå rätt ner, annars får du köra ett rör genom isoleringen och ner i grusbädden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.