Belysning och eluttag på vinden?

  • Skippa båda. Dra upp en skarvsladd vid behov

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    64
  • Omröstningen stängd .
Hej!

Jag ska dra upp el till ventilationsaggregatet på kallvinden (i dagsläget strömförsörjt via en skarvsladd) När jag ändå har en elektriker där uppe, ska jag passa på att installera eluttag och belysning?

Visst kan det vara en bra idé men med tanke på hur sällan jag är upp dit känns det som att det också blir lite överflödigt. Pannlampan och arbetsbelysningen ska ju ändå med när man klättrar upp. Är ju inte svårt att kasta upp en skarvsladd heller.

Hur hade ni gjort?
 
B
Installerade eluttag som ett av de sista momenten, när man nästan jobbat klart på vinden, med pannlampa och skarvsladd plus arbetsbelysning.

Klart jag borde ha börjat med eluttag. Går alltid att sätta arbetskamrater plus elverktyg, men fast lampa hade jag skippat.

Är det ett utrymme som är bra access till och bra förvaringsmöjligheter är det kanske annorlunda, då kanske fast belysning är mer befogad. För min del är det väl 1m takhöjd vid nock, så det är ju för att inspektera vinden plus kanske dra ett nytt nätverksuttag eller ngt som man är där.
 
Mikael_L
Jag är elektriker, så jag tycker ju naturligtvis att det alltid är bättre med lite mer i den fasta installationen. :)
Nåja, jag röstade för belysning + uttag, men jag har ju som sagt min bias.
Jag brukar sätta bel + uttag på vindar, men jag inser att man inte behöver sätta flera lampor, utan behövs det vid något tillfälle mycket ljus får man ordna det då.
Och jag kan avrunda med att jag absolut inte skulle driva denna fråga hårt, inte alls, mot en kund. För jag håller med dig i din fundering, det hela kommer nyttjas rätt sällan, dvs rätt många kronor per gång.

Men har du ett uttag där, så kanske du kommer på att det är en ypperlig plats för din NAS att stå och surra där...
 
  • Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Krokben
Belysning och eluttag! När jag var med och drog el i nyproduktioner var det alltid standard att ha en lampa, strömbrytare och eluttag precis när man kom upp från stegen.

Sen, vad är det för merkostnad att ens prata om?
 
Mikael_L
Krokben Krokben skrev:
Sen, vad är det för merkostnad att ens prata om?
Ca en tusenlapp.

Om man är upp en gång om året för att kika hur det ser ut så har lyxen kostat 100kr / gång efter 10 år, eller 50kr/gång efter 20 år.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag klättrar upp ibland med dammsugaren och suger upp en massa flugor. Vi har en ganska stor förvaring på vinden så belysning är en självklarhet
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Sätt ett dubbeluttag vid aggregatet och ställ en överbliven lampa där. Perfekt när du ska byta filter och nästan obefintlig kostnad!
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Jag har både lampor + uttag på min kallvind. Ångrar det inte!
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men har du ett uttag där, så kanske du kommer på att det är en ypperlig plats för din NAS att stå och surra där...
På en kallvind? Nej det skulle jag inte rekommendera. En kallvind är inte speciellt kall på sommaren ;)

Håller därmed helt med om att det borde sättas både belysning och uttag när man ändå håller på. Det ska antagligen bytas filter i det där aggregatet och då är det skönt att inte behöva krypa runt med ficklampa i munnen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ansluts aggregatet med stickpropp? Isåfall är det väl bara att elektrikern sätter ett dubbeluttag, då har du åtminstone eluttag där till ingen extra kostnad.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag har belysning (och uttag) på en kallvind, inte på den andra. Skitjobbigt att inte bara kunna knäppa på belysningen när man ska leta efter juldekorationer. Uttaget används väl inte längre, men där har suttit en antennförstärkare förr, och vem vet vad framtiden tycker ska sitta där?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men har du ett uttag där, så kanske du kommer på att det är en ypperlig plats för din NAS att stå och surra där...
Vet inte om det är en speciellt bra idé, i alla fall inte på min vind. Där blir det rejält varmt på sommaren när solen ligger på. Skulle gissa 40-50 grader inte är långt borta och det tror jag inte är en bra temperatur för en NAS. Och på vinter blir det sedan kallt...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jodå, som två nu påpekat, en NAS är nog inte så lyckat uppe på vinden.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ansluts aggregatet med stickpropp? Isåfall är det väl bara att elektrikern sätter ett dubbeluttag, då har du åtminstone eluttag där till ingen extra kostnad.
Visserligen är det stickpropp anslutning men vet inte om dubbeluttag är en höjdsride då fläkten ska kopplas via en transformator så att hastigheten kan styras.

Får klura tillsammans med elektrikern på lämpligast lösning för det vore faktiskt fint att få upp ström.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ansluts aggregatet med stickpropp? Isåfall är det väl bara att elektrikern sätter ett dubbeluttag, då har du åtminstone eluttag där till ingen extra kostnad.
Aggregatet ansluts med stickpropp menVet inte om det är fullt så enkelt
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ansluts aggregatet med stickpropp? Isåfall är det väl bara att elektrikern sätter ett dubbeluttag, då har du åtminstone eluttag där till ingen extra kostnad.
Vet inte om det är så enkelt. Uttaget till fläkten ska kopplas till en transformator så att jag kan styra hastigheten på fläkten. Nu går fläkten på max och det ät för mycket.
 
Unikt namn
Om elektrikern ändå ska dra upp en sladd för fläkten kan han väl lika gärna dra 2st sladdar så du får ett eluttag där uppe också.
Merkostnaden måste vara nästan försumbar för att slippa leta batterier och ha möjligheten till ordentlig stark belysning?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.