Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är byggherren som ansvarar för arbetsmiljön
Nej, så är det inte Byggherren har massor med ansvar men oftast inte just arbetsmiljöansvaret som faller på de inblandade entreprenörerna (=arbetsgivarna).
 
Oavsett vem som fixar med toa lunchrum osv så är det byggherren(kunden) som får betala.
 
I min offert med fast pris så finns det skrivet att jag skall stå för WC matplats mm
 
  • Text från ett dokument som beskriver att beställaren tillhandahåller byggström, WC och matplats för entreprenaden.
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Jocke-Kim skrev:
I min offert med fast pris så finns det skrivet att jag skall stå för WC matplats mm
Det är bra om sådant faktiskt regleras men i de flesta jobb jag har köpt är offerterna mycket enklare än så.

Typ "Renovering av veranda: 25 000, ink. material plus moms" via mejl eller SMS. Ibland "Byte av elcentral samt inkoppling av förbränningstoalett, 459 kr/timme, plus material, plus moms"

Detaljerade villkor brukar förekomma vid större entreprenader eller från större entreprenörer som ofta har allmänna villkor de hänvisar till.

Så: det är långt ifrån säkert att man avtalar om sådant.
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så här står det på AVs hemsida.
[länk]
Läste du avsnittet med rubriken "Privatperson"?
Jag tolkar det som att om byggherren är privatperson så har denne inte arbetsmiljöansvar?!
 
Fairlane Fairlane skrev:
Läste du avsnittet med rubriken "Privatperson"?
Jag tolkar det som att om byggherren är privatperson så har denne inte arbetsmiljöansvar?!
Beror på om det är delad eller total entreprenad.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Läste du avsnittet med rubriken "Privatperson"?
Jag tolkar det som att om byggherren är privatperson så har denne inte arbetsmiljöansvar?!
Jag skrev bara att så här skriver AV. Det står alla fritt hur mycket de vill läsa.
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag skrev bara att så här skriver AV. Det står alla fritt hur mycket de vill läsa.
Javisst, jag tänkte bara på att du tidigare i tråden skrivit att det är byggherren som ansvarar för arbetsmiljön. Jag trodde du länkade till detta för att visa att det var så, men det var kanske inte alls tanken.
 
Sittställning
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Allt handlar vad som står i offerten som är godkänd , allt annat spelar ingen roll.
Vi skriver in i våra offerter
Att kund håller med. Toalett, manskapsbod eller motsvarande , el och vatten
Fan va fattigt, då kan ni inte garantera en viss standard för personalen eller det skriver ni vad boden skall innehålla och en besiktning görs av bod osv..

Låter snålt...

Jag vet en stor firma vi anlita gjorde alltid på det sättet att han förhandla fram att dom kunde sitta i våra lokaler just för att slippa dra ut en bod på plats, det va mer bekvämt att ha boden ståendes på firman....

Man kan åtminstone som arbetsgivare se till att lösa bra personalutrymmen, det är en skyldighet.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Fan va fattigt, då kan ni inte garantera en viss standard för personalen eller det skriver ni vad boden skall innehålla och en besiktning görs av bod osv..

Låter snålt...

Jag vet en stor firma vi anlita gjorde alltid på det sättet att han förhandla fram att dom kunde sitta i våra lokaler just för att slippa dra ut en bod på plats, det va mer bekvämt att ha boden ståendes på firman....

Man kan åtminstone som arbetsgivare se till att lösa bra personalutrymmen, det är en skyldighet.
Du missar poängen med mitt inlägg.
Kunden får ju betala för tjänsten i fall dom inte kan ordna fram den själva . För du menar väl inte att vi skall dra fram eget el och vatten hem till en kund?
Sen är det en väsentlig skillnad på ombyggnation av en villa på 2 miljoner och renovering av tak som kan tar 3-4 dagar.
Klart en kund hellre vill möjligheten att ordna utrymmen för personal till i princip noll kostnad än att.behöva lägga 20-30 tiden extra på en byggbod. Gällande denna tråd så framgår det.ju inte vad beställare och byggföretag kommit överens om
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Sittställning
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Du missar poängen med mitt inlägg.
Kunden får ju betala för tjänsten i fall dom inte kan ordna fram den själva . För du menar väl inte att vi skall dra fram eget el och vatten hem till en kund?
Sen är det en väsentlig skillnad på ombyggnation av en villa på 2 miljoner och renovering av tak som kan tar 3-4 dagar.
Klart en kund hellre vill möjligheten att ordna utrymmen för personal till i princip noll kostnad än att.behöva lägga 20-30 tiden extra på en byggbod. Gällande denna tråd så framgår det.ju inte vad beställare och byggföretag kommit överens om
Kostar det 30 papp att dra fram en bod om företaget nu har behov av det
 
Sittställning Forlowt skrev:
Kostar det 30 papp att dra fram en bod om företaget nu har behov av det
Beror helt vad man ska, men med toa och vatten och en längre tid så ja.
 
Sittställning
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Beror helt vad man ska, men med toa och vatten och en längre tid så ja.
Ingenting man kan överlåta ansvaret på kund oavsett, kostnad ja.. liksom allt annat som kostat för en företagare men had ejag haft anställda hade jag sett till dom har det bra första hand istället för att överlåta ansvaret..v
 
Sittställning Forlowt skrev:
Ingenting man kan överlåta ansvaret på kund oavsett, kostnad ja.. liksom allt annat som kostat för en företagare men had ejag haft anställda hade jag sett till dom har det bra första hand istället för att överlåta ansvaret..v
Fast då är det väl bättre att kunden får bestämma själv om kunden vill ordna det själv eller betala för det , sen kan jag säga att mina plåtisar sitter hellre hemma hos kunden och käkar lunch än i en inhyrd manskapsbod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.