Hej!

Jag tänker börja sätta vattenburen golvvärme i källare, men hittade flera artiklar som påpekar att grunden måste vara isolerad. Min fråga är hur kan man veta hur mycket isoleringen finns i min husgrunden och vad ska jag tänka på mest när det handlar om golvvärme i källare. Huset är byggd 1965.

MVH
Benjamin
 
Om ingen bilat upp källargolvet, isolerat och gjutit om så är det tyvärr troligt att det är helt oisolerat på ett hus från 65.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
S
Du kan eventuellt ha isolering ovanför betongplattan ifall du har ett trägolv, men det är ingenting du vill investera i golvvärme ovanpå då det är en skitkonstruktion (om den inte är utbytt mot en ventilerad konstruktion men det borde du veta).

Har aldrig hört talas om hus från 60talet med isolering under plattan.
 
S Staffan-N skrev:
Om ingen bilat upp källargolvet, isolerat och gjutit om så är det tyvärr troligt att det är helt oisolerat på ett hus från 65.
S SueCia skrev:
Du kan eventuellt ha isolering ovanför betongplattan ifall du har ett trägolv, men det är ingenting du vill investera i golvvärme ovanpå då det är en skitkonstruktion (om den inte är utbytt mot en ventilerad konstruktion men det borde du veta).

Har aldrig hört talas om hus från 60talet med isolering under plattan.

Är det möjligt att isolera i efterhand?

Benjamin
 
S
BenjoD BenjoD skrev:
Är det möjligt att isolera i efterhand?

Benjamin
Oftast ja, men hela källargolvet måste bilas ur. Det är ett RIKTIGT jävla grisjobb.

Skulle säga att det är den jobbigaste renoveringen man kan ge sig på som husägare.
 
S SueCia skrev:
Oftast ja, men hela källargolvet måste bilas ur. Det är ett RIKTIGT jävla grisjobb.

Skulle säga att det är den jobbigaste renoveringen man kan ge sig på som husägare.
Jag tänkte renovera källaren och jag förstår att det kan vara det jobbigaste man kan göra i huset, men vill helst göra det från grunden eftersom vi nyligen haft översvämning.
Jag har bifogat två bilder på ett rör som är ca 50cm under grunden. Är det möjligt att grunden är så tjock?
 
  • Måttband visar 50cm djup vid ett rör i en potentiell renoveringskällare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal sektion av ett betongrör som visar tjockleken relaterat till husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
BenjoD BenjoD skrev:
Jag tänkte renovera källaren och jag förstår att det kan vara det jobbigaste man kan göra i huset, men vill helst göra det från grunden eftersom vi nyligen haft översvämning.
Jag har bifogat två bilder på ett rör som är ca 50cm under grunden. Är det möjligt att grunden är så tjock?
Röret säger egentligen ingenting om grundens tjockleck men däremot ligger rören rätt djupt.

Vår betongplatta är 30-35 cm tjock (har nyss bytt ett avloppsrör) det var en mardröm att genomföra.
 
  • Gilla
BenjoD
  • Laddar…
Det var djupt, iaf just vid golvbrunnen som ju är den högsta punkten normalt...men röret ligger säkert i sand eller andra fyllnadsmassor. Betonggjutningen borde vara max 10-15cm tjock.
Jag har ett hus från -65 med, och det ligger golvvärme i hela källaren, Slingor lagda i slitsade aluminium plåtar, med kanske 20-30mm frigolit under, det funkar faktiskt bra, och källaren är varmast i hela huset då radiatorer i rum på ovanvåningen egentligen var tänkta för oljepanna med betydligt högre framledningstemp än en värmepump kan ge.
Man förlorar säkert lite kWh till maskarna men inget anmärkningsvärt skulle jag säga..
Jag har heller inget problem med fukt i grunden, då huset står delvis på berg.
Då jag gjorde om ett badrum i källaren så grävde jag ur och lade underliggande isolering, finns en tråd om det jobbet...
Lycka till!
Hjalle
 
H hjalle74 skrev:
Det var djupt, iaf just vid golvbrunnen som ju är den högsta punkten normalt...men röret ligger säkert i sand eller andra fyllnadsmassor. Betonggjutningen borde vara max 10-15cm tjock.
Jag har ett hus från -65 med, och det ligger golvvärme i hela källaren, Slingor lagda i slitsade aluminium plåtar, med kanske 20-30mm frigolit under, det funkar faktiskt bra, och källaren är varmast i hela huset då radiatorer i rum på ovanvåningen egentligen var tänkta för oljepanna med betydligt högre framledningstemp än en värmepump kan ge.
Man förlorar säkert lite kWh till maskarna men inget anmärkningsvärt skulle jag säga..
Jag har heller inget problem med fukt i grunden, då huset står delvis på berg.
Då jag gjorde om ett badrum i källaren så grävde jag ur och lade underliggande isolering, finns en tråd om det jobbet...
Lycka till!
Hjalle
Har du igång golvvärmen året runt?

Ska kolla på tråden.
 
BenjoD BenjoD skrev:
Har du igång golvvärmen året runt?

Ja, jag kör cirkulation och värmepump på året runt så inte golvet/grunden kyls ned för mycket, däremot så drar det nästan inget om sommaren eftersom värme bara spills ut i radiatorkretsen efter vv tillverkning eller då det är riktigt kallt om natten, men jag inbillar mig att det är bra att ha det så ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.