B
Ska ju inte behövas, men den funkar ju som sprängbleck nu. Ett sådant ska ju lossna vid en viss kraft för att förhindra att för högt tryck bygga upp.

Jag hade nog punktat fast den med ett bra lim, och sedan tätat med typ värmetålig silikon eller liknande som tätar men som inte har så hög hållfasthet.

Är pannan en gammal egor? Tror jag skrotade en identisk för 15år sedan.

Jag har varit med om pelletsexplosioner i kvarnen till en industripanna. Man är inte kaxig när det smäller...
 
Nej jag känner lite likadant, att jag inte vill att den sitter för bra. Men bara limma lite kan ju vara en idé. Något tips på värmetåligt lim?

Och ja, det stämmer! Den är i princip redo för skroten snart, men försöker mjölka det sista ur den.
 
B
Hur varm blir luckan som ska limmas?
 
har upptäckt ett till fel. som nog bidrar till problemen: rostret är trasigt på ett ställe så pellets kan trilla ner och sätta igen tillförseln av luft från fläkten. och förklarar också varför lådan klagar på fel i pelletsmatningen. går det att byta ut detta?
 
har nu bytt både brännar
brännarkassetten som var paj coh kåpan till densamma som var alldeles skev och bucklig. passade på att byta tändelement när jag ändå var igång. hittills funkar allt som det ska, inga larm om fel på pelletsmatningen eller gengasexplosioner än! har bara varit igång sen tors kv iofs
 
problemen fortsätter! egentligen redan förra vintern men jag orkade inte reda i det mer då, men nu är det nya friska tag som gäller. efter att jag bytt ut kassetten och kåpan fungerade allt fint ett tag, men nu är det istället motorn till pelletsmatningen som krånglar. Jag vet inte om det är att den gett upp helt eller om det är glapp nånstans. bifogar en video och hoppas på lite input från de som vet mer. och mer fjutt än i videon blir det aldrig, fläkten eller vad det är snurrar till, men motorn orkar inte vrida skruven.

om motorn behöver bytas ut, hur vet jag vilken modell jag ska skaffa?
 
  • Etikett på en motor till pelletsmatning med specifikationerna "QEM 1625001, 230V 50Hz 5.3rpm".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen som har några råd?
 
major_tom major_tom skrev:
ingen som har några råd?
Gissningsvis kass kondensator ifall det är en 1~, trefas sån lindningarna vara skadade.. min gissning...
 
Har du testat med skruven tom?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.