har en gammal trappa som så småningom ska renoveras. har tidigare tänkt att antingen ha den trären,vitluta eller vitmåla den men så kom jag på att svart är ju en läcker färg, kanske ska måla trappan svart! är det någon annan som har gjort det? eller ska jag göra som alla andra å göra som jag tänkt innan....??

åsikter önskas!
 
men kom igen! att det kanske inte är någon som målat sin trappa svart kan jag förstå, har själv aldrig sett någon...

men en åsikt måste ni väl ha!?? är i valet och kvalet ju...
 
Hej!
Jag och min sambo har precis färdigställt våran trappa (efter 3 veckors slit!). Vi ställde oss också frågan om att måla eller inte. Svart tycker jag åtminstone är lite väl mörkt. Kanske man kunde betsa trappan i en mörkt brun färg för att få en mörk men inte kolsvart ton? Vi beslutade oss för att vitluta och mattlacka våran trappa och tycker det blev kanon!
 
nej det blir inte en ren svart ton har jag kommit fram till, kanske färgen björnbär från alcro, den är mörk och har en lilaktig ton. är väl tänkt att själva steget ska målas mörkt, men resten i ljusare kulör.

kul att någon mer har haft idén i alla fall!

lägg gärna in bild på din trappa, har ju tidigare funderat på vitluta...
 
Jaa.. min åsikt i frågan är att jag personligen ALDRIG skulle målat trappan svart... Dels för att damm syns så förbaskat på svarta ytor, samt att svart SLUKAR ljus och jag är en ljustörstande människa! Har sett snygga målade trappor i grå-beige dock.
Själv skulle jag måla allt vitt (502-y) utom själva trappstegen som jag skulle luta och kanske såpa..
 
ja kanske du har rätt så kanske därför som så många trappor ser likadana ut... *funderar*

ren svart blir den i vilket fall inte, som jag skrev ovan så kanske mer mörklilasvart... att damm syns väl på svart vet jag, har mörka golv, men har lite städmani också så det jämnar ut sig... ;)
har även funderat på att ha någon ljuslist i trappan, något slags ljus blir det iallafall oavsett hur trappan sen målas.
grå är snyggt, men beige skulle inte gå ihop med väggarna.

tack för era åsikter, fler önskas!

 
lillajuni skrev:
nej det blir inte en ren svart ton har jag kommit fram till, kanske färgen björnbär från alcro, den är mörk och har en lilaktig ton.
Hej! Hur har det gått med din trappa? blev det björnbär? måste erkänna att när jag läste detta blev jag väldigt inspirerad, håller på med min trappa nu och blev nyfiken på färgen...har grundmålat än så länge. om du har målat din, lägg gärna in en bild så man får se! (så får jag se om jag vågar kopiera dig... :))
 
hej ´tessan´

nej tyvärr har jag inte kommit alls långt på min trappa, har varit iväg mycket med jobbet och mer blir det, så den kommer inte bli klar än på länge :( men jag tycker absolut att du ska måla med alcros björnbär, den är himla fin! så gör det så får jag se hur din trappa blev sen... ;)
lycka till!
 
har inskaffat färgen!  :) så får se hur den ter sig, väldigt spännande!

har redan passat på att måla lite på en dörr med den, lite för tidigt än att säga hur det blir, men verkar lovande.
 
Jag hyrde ett hus för flera år sedan och ägarinnan hade målat mycket svart bl.a trappen. Min erfarenhet är att det var mycket opraktiskt. Dammet syns väldigt väl och en förutsättning är att man dammsuger varje dag. Jag skulle inte rekommendera dig att måla den svart. Vi har nyligen renoverat vår trapp och vi lackade trappstegen efter att ha slipat fram träet. Sättstegen målade och laserades gröna. Sedan ska jag måla en schablon på varannat sättsteg. Kommer nog att bli bra.
 
´tessan´ skrev:
har redan passat på att måla lite på en dörr med den, lite för tidigt än att säga hur det blir, men verkar lovande.
på en dörr!!?? det vill jag se...!!
 
ja det ska du få! är inte färdig än så det dröjer lite dock, vill inte visa halvfärdigt arbete... ;)

men nu ska jag på semester i en vecka, så du får tyvärr vänta ett tag!
 
aah, va fuskit! men okej får väl vänta då... ;)
 
Tillbaka efter en superhärlig semester! ;D Å gu vad det har regnat här hemma... ;)

så nu börjar allvaret och arbetet igen, även med trappan, så snart så!
 
fy vad olidligt det har varit, datorn paja så har varit utan i snart två veckor, men nu äntligen!!

va spännande, hur går det med trappan då? *nyfiken* vill se bilder snarast!! :) å dörren me, den får du inte glömma!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.