Att bara "prova" sig fram är inte så skoj när varje skiva man provar kostar 1000kr å uppåt om man bortser ifrån Jula och biltema.

Går i tankarna att testa en skiva för 1200 som jag fått en bra känsla för, vi får se hur de blir :)
 
Kenny Lundbäck skrev:
Att bara "prova" sig fram är inte så skoj när varje skiva man provar kostar 1000kr å uppåt om man bortser ifrån Jula och biltema.

Går i tankarna att testa en skiva för 1200 som jag fått en bra känsla för, vi får se hur de blir :)
Nej, jag menade inte att prova med 1200kr-skivor så klart utan de billiga.
Om det är en för 1200kr du vill ha ska du givetvis köpa det :)
 
Andreas_kalmar skrev:
Puts sliter garanterat på skivan då det är extremt mjukt därför hade jag köpt en billig skiva då dessa oftast har en något hårdare bindning av diamanterna som lämpar sig bättre för puts och andra mjuka material som slitet på skivan
Jag hyrde en Festool till putsväggarna och en stor golvslip till betonggolven när jag gjorde iordning min källare. Producerade över hundra kilo slipdamm (i plastsäckar till tippen) och Festons slipskiva slets inte specielt hårt medan golvmaskinens var rejält sliten. Jag tolkade det som att den mjuka putsen var mindre krävande men det kan ju berottt på något annat. Minns tyvärr inte vad det var för typ av skiva i väggmaskinen.
 
nanowire skrev:
Jag hyrde en Festool till putsväggarna och en stor golvslip till betonggolven när jag gjorde iordning min källare. Producerade över hundra kilo slipdamm (i plastsäckar till tippen) och Festons slipskiva slets inte specielt hårt medan golvmaskinens var rejält sliten. Jag tolkade det som att den mjuka putsen var mindre krävande men det kan ju berottt på något annat. Minns tyvärr inte vad det var för typ av skiva i väggmaskinen.
Det va nog så att du fick fel segment till maskinen uthyrare brukar inte ha så bra koll
 
Andreas_kalmar skrev:
Det va nog så att du fick fel segment till maskinen uthyrare brukar inte ha så bra koll
Så kan det vara, det gick åt ca 1 mm om jag minns rätt.
Är det bindemedlet mellan diamanterna som den mjuka putsen av någon anledning sliter snabbare än betong gör? Annars så tänker jag närmast på borrning; där sliter ju betong betydligt hårdare på skären än puts, varför är det annorlunda vid slipning?
 
Nu borrar man ju inte genom 200mm puts men om du jämför tegel och betong och borrar med en krona för hård betong så kommer du ner slitas fortare av teglet bindningen i segmentet är mjuk för hård betong och hård för tex tegel
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Någon som har ett uppdaterat tips om prisvärd slipskål? Jag ska slipa både betonggolv och putsade (målade) väggar.
 
B Bonzo2000 skrev:
Någon som har ett uppdaterat tips om prisvärd slipskål? Jag ska slipa både betonggolv och putsade (målade) väggar.
Puts är extremt mjukt, köp den finaste skålen du kan hitta för det, annars kommer du kraftigt skada väggen. Du kommer nog behöver 2 olika skålar.
 
Vermilion Vermilion skrev:
Puts är extremt mjukt, köp den finaste skålen du kan hitta för det, annars kommer du kraftigt skada väggen. Du kommer nog behöver 2 olika skålar.
Jodå, jag har räknat med att det ska vara olika för vägg och golv. Tycker det är lite svårt att avgöra, för en lekman som jag, vilka skålar som gör vad så om du har några konkreta tips vore det uppskattat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.