Håller på att sätta ihop ett fördelarskåp med LK Fördelare och tillhörande kulventil. Jag har monterat kulventilen (4814420https://www.lksystems.se/sv/lk-kulventil-507-rak-invutv_77746989.aspx ) på den del av fördelaren med utv. gänga och o-ring (G20). Jag blir osäker på hur hårt jag ska dra åt kulventilen..
1.Bara för hand - ca 1mm avstånd
2. Med verktyg så att man inte ser o-ringen
3. Annat??
Hittar inte svr på detta i någon av LKs manualer?

(Samma vad gäller pluggen på andra sidan/slutet av fördelaren)

Tacksam för svar/Axel
 
  • Fördelarskåp för VVS med LK fördelare, kulventiler och monteringsdetaljer på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LK fördelarskåp med en monterad kulventil och synliga O-ringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Metall mot metall-kopplingar lägger du lin och pasta och drar åt "lagom hårt" och så får du justera mängden lin så att du får ventilerna åt rätt håll.
"Lagom hårt" är ju en definitionsfråga men det ska ta emot med en skiftnyckel/rörtång 25-30cm men inte så du spräcker något blodkärl i pannan!
 
Om det är en o-ring som tätar så ska det inte vara någon pasta och lin som gör att man inte kan skruva kopplingen i botten.
 
useless useless skrev:
Om det är en o-ring som tätar så ska det inte vara någon pasta och lin som gör att man inte kan skruva kopplingen i botten.
Ah, naturligtvis! Jag läste för slarvigt...
 
anders07 anders07 skrev:
Ah, naturligtvis! Jag läste för slarvigt...
Tack - jag märkte att det var en justerbar mutter i fördelaren så det gick fint att dra åt tillräckligt hårt efrer att ha spännande för hand (ca 2/3 varv med skiftnycklar) och sen justera kulkopplingen så den hamna i rätt läge.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.