Hej!

Bör man ha fuktspärr om man sätter upp (gips?)skivor mot innertak (kallvind ovanför) i ett 1920-tals hus.

Tidigare verkar det ha varit något typ av papp som tyvärr gått sönder (ej vävspännt tak?).

/ Henrik
 
  • Skadat innertak med en öppning som visar gammalt material, eventuell spärrskiktsskada i 1920-tals hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Hej!

Så här har jag gjort på mitt sommarställe, typ samma förutsättningar :)
Klart :)

Isoleringen kan du hoppa över om du redan har bra isolering på vinden, jag ville avgränsa övervåningen ljudmässigt, värmemässigt och brandmässigt, så därav det momentet hos mig.

Notera!
Ingen plast i gamla hus, hög risk att plasten hamnar fel och att ditt hus börjar mögla/ruttna ...
 
Redigerat:
N ne2000 skrev:
Hej!

Bör man ha fuktspärr om man sätter upp (gips?)skivor mot innertak (kallvind ovanför) i ett 1920-tals hus.

Tidigare verkar det ha varit något typ av papp som tyvärr gått sönder (ej vävspännt tak?).

/ Henrik
Pappspänt tak. Mycket vanligt i hus från den tiden (har ett själv). Fukt var inget man bromsade då den kunde gå igenom alla dåtidens material. Ville man stoppa fukt var det med tjära.

Det går att laga pappspända tak.
 
Mats-S
imported_Benno imported_Benno skrev:
Pappspänt tak
Verkar troligt, har själv sådan på sommarstället byggt 1929.
Men om man ändå ska lägga ner tid på det, jag lägger den tiden på att lösa problemet permanent, dvs gipsa taket och du har ett snyggt tak livet ut :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Hej!

Så här har jag gjort på mitt sommarställe, typ samma förutsättningar :)
  • Riv allt takmaterial fram till brädorna (som man ser på bilden)
  • Häfta upp förhydringspapp. (typ [länk] )
  • Isolera taket med 15mm fasadboard (typ [länk] ) :
    A. Läkta CC60 för att skruva fast gipsen. Läkta kanter och gipsskarvarna
    B. Isolera med fasadboarden mellan läkten
  • Skruva fast gipsen
  • Spackla, slipa, måla
Klart :)

Isoleringen kan du hoppa över om du redan har bra isolering på vinden, jag ville avgränsa övervåningen ljudmässigt, värmemässigt och brandmässigt, så därav det momentet hos mig.

Notera!
Ingen plast i gamla hus, hög risk att plasten hamnar fel och att ditt hus börjar mögla/ruttna ...
Tack för utförlig beskrivning! Nu ska det renoveras
 
Mats-S
N ne2000 skrev:
Tack för utförlig beskrivning! Nu ska det renoveras
Lycka till :)
En rättelse, skrev CC60 på gipsningen, tänkte på väggar då ... :cry:
Det ska givetvis vara CC 30cm och ingenting annat. Jag kan tyvärr inte rätta mitt ursprungliga inlägg längre (eftersom det är citrerat)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Lycka till :)
En rättelse, skrev CC60 på gipsningen, tänkte på väggar då ... :cry:
Det ska givetvis vara CC 30cm och ingenting annat. Jag kan tyvärr inte rätta mitt ursprungliga inlägg längre (eftersom det är citrerat)
Det är lite tillväxt på kallvinden nu så fukt letar sig upp någon stans (ska täta vindsdörren/luckan) och bygga nytt badrum med paxfläkt ut mot fasad (nu är det ett risigt 70-talsbadrum med en rikigt gammal fläkt).

Du tror inte rummet utan fuktspärr i taket kommer bidra till ökad fukt på vinden?
 
Mats-S
Rent spontant så tror jag inte att du behöver fuktspärra taket i badrummet ... men gör du det så måste det vara isolerat på den kalla sidan av plasten/trätaket (mot vinden) så att du inte får kondensproblem i taket. Viktigt att du får tille en bra ventilation i badrummet så att du gör det så fuktfritt som möjligt.

Det är alltid vanskligt att ge sådana här råd utan att ha varit på plats, du kanske känner någon byggare som kan kolla på plats hos dig? Min grundregel när det gäller gamla hus som ditt är att vara extremt försiktig med plast, blir det fel så kan man snabbt få riktigt stora problem :thinking: Förhydringspappen andas ju åt bägge hållen, så där kan det inte bli fel. Har för mig att det finns lite mer avancerade dyrare varianter på den också ... har inte full koll på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.