Hej!
Har en enplansvilla från 1940, ventilerad kallvind med kutterspån isolering mellan vind och husets innertak.

I korridoren vill jag sänkta taket med c:a 30 cm, så det blir innertak med gipsskivor under det befintliga innertaket.

Ska jag oroa mig om eventuellt kondens bildning mellan det nya och gamla innertak? Vi eldar med ved i braskaminer och har därför mycket stigande varm luft. Vi eldar inte under natten så huset blir svalare om nätterna.

Det enda jag kan tänka mig att varm luft kan läcka ut genom det sänkta innertaket och sen träffa den ( kallare?) luften i mellanrummet och möter det gamla innertaket med vindens isolering ovanpå.
Kanske är det lång sökt, men vill inte göra fel förstås!

Det handlar alltså om sänka tak i en korridor mellan 3 rum, innertaket är c:a 500x500mm så det är bara lite i ett hus med 100m².
 
Hej, Normalt att vindsbjälklaget är ångspärrat närmast innertak undervåning för att förhindra fuktavsättning yttertak insida. Då bör det påbyggda innertaket ha ångspärr men inte motsvarande vindsbjälklag
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Normalt att vindsbjälklaget är ångspärrat närmast innertak undervåning för att förhindra fuktavsättning yttertak insida. Då bör det påbyggda innertaket ha ångspärr men inte motsvarande vindsbjälklag

Jag har faktiskt svårt att tro att ett hus från 1940 har någon ångspärr, det fins något papp under fyllningen av kutterspån, men jag är 100% säkert på det att det är inte tätt framförallt kring öppningar (eldosor tex) är det inte tätt alls. Meningen med gamla hus var ju att de kunde andas.
 
Då är det väl inga problem om man lägger en byggplast i nya taket då utrymmet emellan andas via kallvind
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.