A
varmvattenberedaren, vattenburen?
eller separat från systemet?
 
Maskintok skrev:
varmvattenberedaren, vattenburen?
eller separat från systemet?
Varmvattenberedaren är separat så vedpannan står bara för värme i elementen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
gårdsmara gårdsmara skrev:
Varmvattenberedaren är separat så vedpannan står bara för värme i elementen.
Aha, det var synd..
Annars hade ni haft billig värme..
beredaren kan man använt som dels element i badrummet eller källare..
Men också som reservtank... Då eldar man emot beredaren och sedan så slår man på pumpen då får man lite mer värme den vägen...
 
Maskintok skrev:
Varsågod (y)
Nja jag har ca 65 grader som mest när jag mätt vattnets temp i kran..

har ventilen utskruvad så långt det går..
kommer inte ihåg vad den heter nu bara...
Där kan jag ställa hur mycket varmvatten jag vill släppa fram..

Men jag skulle gissa runt 80-85 grader i stigaröret, sedan så handlar det om hur länge man eldar... dessa system kräver mer finess hos den som eldar än den som eldar rakt emot ackumulatortank..
jämn eldning hela dagen ger en skön värme.
Medans övereldning leder till kokande systemvatten..

Jag skulle inte bry mig så mycket om vilka grader stigaröret har.. Utan när jag känner att det blir varmt och varmvatten finns då kan jag lugna mig lite och stödelda istället...
Ja okej! Testade nyss, vattnet är ca 20 grader varmare än rörtermometern. Är ju bara lite orolig/försiktig än då jag bara har en knapp veckas erfarenhet att gå på! Så jag gillar att ha konkreta siffror eller symtom att agera på Men om jag har förstått det hela rätt så har vi ett öppet system med expansionskärl på vinden och skvallerrör anslutet till avloppet så om det skulle bli för varmt kommer systemet pressa ut vatten genom skvallerröret tills trycket är återställt och då har det släppts ut så mycket varmvatten att kokningen bör ha slutat? (förutsatt att jag strypt elden.) Och man kan inte missa att det kokar pga det för ett himla oväsen? Och efter det får jag lufta elementen och fylla på systemet igen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Aha, det var synd..
Annars hade ni haft billig värme..
beredaren kan man använt som dels element i badrummet eller källare..
Men också som reservtank... Då eldar man emot beredaren och sedan så slår man på pumpen då får man lite mer värme den vägen...
Gör en mental anteckning om detta för när jag har mer förståelse för systemet och sett elräkningarna
 
A
gårdsmara gårdsmara skrev:
Ja okej! Testade nyss, vattnet är ca 20 grader varmare än rörtermometern. Är ju bara lite orolig/försiktig än då jag bara har en knapp veckas erfarenhet att gå på! Så jag gillar att ha konkreta siffror eller symtom att agera på Men om jag har förstått det hela rätt så har vi ett öppet system med expansionskärl på vinden och skvallerrör anslutet till avloppet så om det skulle bli för varmt kommer systemet pressa ut vatten genom skvallerröret tills trycket är återställt och då har det släppts ut så mycket varmvatten att kokningen bör ha slutat? (förutsatt att jag strypt elden.) Och man kan inte missa att det kokar pga det för ett himla oväsen? Och efter det får jag lufta elementen och fylla på systemet igen?
helt korrekt (y)
 
  • Gilla
gårdsmara
  • Laddar…
A
gårdsmara gårdsmara skrev:
Gör en mental anteckning om detta för när jag har mer förståelse för systemet och sett elräkningarna
Ja... är du en kvinna som gillar att duscha hett så kan det vara idé att höra med rörfirman om de inte vet om en beredare til ditt system... För när du väl fått in den.... Då släpper du den inte... många hundralappar där varje månad i förtjänst... Som det ser ut nu med elen...

Jag satte in en värmepatron i taket i badrummet... lät firma koppla.. de fick dra kopparrör... Varför frågade montören..
Jo jag vill ha element...
koppar leder värme.. Och det blir väldigt hett..
underbart som typ handdukstork eller element..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.