Ångbroms eller inte med våra förutsättningar?

  • Antal röster
    9
Hur skulle ni bygga ett nytt badrum med ångbromsens vara eller icke vara? Resten av huset har ingen ångspärr. Det som finns på insidan är en papp. Huset är ursprungligen en sommarstuga och har bra självdrag. Det kommer bli plastmatta på väggar och golv samt pärlspont i taket. Ventilation kommer finnas.

Ska man strunta i ångbroms helt?

Ska man sätta dit en plast i endast badrum? Är bästa sättet att göra en spalt enligt säker vatten för att inte punktera bromsen när man sätter gips och dylikt? Eller kan man sätta den direkt på nuvarande reglar? Hur gör man när det inte finns någon annan plast att skarva emot? Ska man även sätta plast i taket?

Bör man ta bort den gamla pappen eller lägga dit ny?

Inre del av ett ombyggnadsprojekt som visar vägg reglar och gamla isoleringslager med svarthyad ångbroms och trätrappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre vägg i renovering med svart ångbroms monterad över träreglar och en synlig fönsterdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som har några tankar att dela med sig av?
 
Inte i väggar om ni ska ha tätskikt. Enbart plast i taket gäller.
 
Rickard.
Vilket ångmotstånd har egentligen våtrumsmatta idag? Andra pvcbaserade tätskikt räknas ju som diffusionsöppna även om jag gissar dom har högre motstånd än pappen du har i väggen så praktiskt har det nog ingen betydelse men jag kan fundera på sånt här.

Se över ventilationen nu när du bygger om, minimum för ett badrum är väl en "paxfläkt" då självdraget behöver få hjälp på sommaren och hösten (om man inte vill vädra manuellt efter varje dusch)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte i väggar om ni ska ha tätskikt. Enbart plast i taket gäller.
Tack!
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vilket ångmotstånd har egentligen våtrumsmatta idag? Andra pvcbaserade tätskikt räknas ju som diffusionsöppna även om jag gissar dom har högre motstånd än pappen du har i väggen så praktiskt har det nog ingen betydelse men jag kan fundera på sånt här.

Se över ventilationen nu när du bygger om, minimum för ett badrum är väl en "paxfläkt" då självdraget behöver få hjälp på sommaren och hösten (om man inte vill vädra manuellt efter varje dusch)
Ingen aning faktiskt! Jag försökte hitta några siffror men hittar bara att de inte släpper igenom ånga.

Vårt gamla badrum var fuktigt och fullt av svartmögel, så ventilation blir definitivt prioriterat i det nya. Något vi behöver komplettera med i resten av huset också, då vi endast förlitar oss på skorsten och otätheter för tillfället.
 
Rickard.
N NRW skrev:
Jag försökte hitta några siffror men hittar bara att de inte släpper igenom ånga.

Vårt gamla badrum var fuktigt och fullt av svartmögel, så ventilation blir definitivt prioriterat i det nya. Något vi behöver komplettera med i resten av huset också, då vi endast förlitar oss på skorsten och otätheter för tillfället.
Då har du ju svaret där (y).
 
Hade samma fråga för en tid sedan, dock i samband med en nytillbyggand.
Det som kom fram är att man under inga omständigheter får bygga dubbla tätskikt. Det gör att du absolut inte får sätta tex byggfolie bakom väggen, men ångbroms finns väl ingen nackdel med.
Däremot så bör man ha en ångbroms. Nu har du ett gammalt hus där ångspärr i övrigt skans. Jag hade ändå satt en ångbroms bakom, så detta är byggt enligt konstens alla regler. Sen skarvar du på vanlig plast på utsidan, om du fortsätter renovera/isolera mm utefter väggen utanför badrummet.

Jag hade skapat ett utrymme med en 45 regling som på bilden endan.

 
M mojjen skrev:
Hade samma fråga för en tid sedan, dock i samband med en nytillbyggand.
Det som kom fram är att man under inga omständigheter får bygga dubbla tätskikt. Det gör att du absolut inte får sätta tex byggfolie bakom väggen, men ångbroms finns väl ingen nackdel med.
Däremot så bör man ha en ångbroms. Nu har du ett gammalt hus där ångspärr i övrigt skans. Jag hade ändå satt en ångbroms bakom, så detta är byggt enligt konstens alla regler. Sen skarvar du på vanlig plast på utsidan, om du fortsätter renovera/isolera mm utefter väggen utanför badrummet.

Jag hade skapat ett utrymme med en 45 regling som på bilden endan.

[bild]
Den enda nackdelen med ångbromsen är att det är extra arbete. Så funderingen blir ju om det är värt det arbetet och om det kommer göra någon skillnad när resten av huset saknar plast?
 
En annan fundering som dök upp gällande plast i taket. Räknas det som dubbla tätskikt om vi sätter pärlspont i taket, målar med våtrumsfärg och sedan fogar springan mot väggarna? Duger det som tätskikt i tak eller ska man ha plast också?
 
Hej, våtrumsfärg säkrar taket
 
N NRW skrev:
Den enda nackdelen med ångbromsen är att det är extra arbete. Så funderingen blir ju om det är värt det arbetet och om det kommer göra någon skillnad när resten av huset saknar plast?
får jag fråga hur du valde att göra? Är nämligen i exakt samma situation nu och vet inte hur jag ska gå tillväga.. ångbroms eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.