Fråga
Har någon erfarenhet av vad det kan kosta att flytta en kamin inom ett hus? Och finns det något att tänka på?
Det kommer behövas en helt ny skorsten och takhöjden är ca 3.5m, vi hade tänkt att kaminens skorsten står fritt i rummet och går sedan ut genom snedtaket. Självklart så blir det att anlita en sotare men jag ser just nu över våra planer och kostnader.

Se bifogad bild på dagens planlösning och det vi i nuläget planerar att bygga.

Kontext
Jag och brorsan ska göra om vår pappas hus som han byggde själv innan han gick bort. Planlösningen är full av döda vinklar, felplacerade rum och olika begränsningar som stör oss men allt är i övrigt välbyggt och stod mer eller mindre färdigt 2017. Vi kommer ha det som fritidshus och vi är där rätt ofta iom att vi båda kan jobba på distans.

Välkomnar alla råd/input! Tack!
 
  • Planritning före och efter renovering med nuvarande och planerad placering av kamin och skorsten med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
O Oscar_R skrev:
Fråga
Har någon erfarenhet av vad det kan kosta att flytta en kamin inom ett hus? Och finns det något att tänka på?
Det kommer behövas en helt ny skorsten och takhöjden är ca 3.5m, vi hade tänkt att kaminens skorsten står fritt i rummet och går sedan ut genom snedtaket. Självklart så blir det att anlita en sotare men jag ser just nu över våra planer och kostnader.

Se bifogad bild på dagens planlösning och det vi i nuläget planerar att bygga.

Kontext
Jag och brorsan ska göra om vår pappas hus som han byggde själv innan han gick bort. Planlösningen är full av döda vinklar, felplacerade rum och olika begränsningar som stör oss men allt är i övrigt välbyggt och stod mer eller mindre färdigt 2017. Vi kommer ha det som fritidshus och vi är där rätt ofta iom att vi båda kan jobba på distans.

Välkomnar alla råd/input! Tack!
gå in och kolla på premodulskorsten ( Nibe ) lätt att montera och där finns monteringbeskrivning.
Och priserna kan man ju få ner om man monterar själv
 
  • Gilla
Oscar_R
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
gå in och kolla på premodulskorsten ( Nibe ) lätt att montera och där finns monteringbeskrivning.
Och priserna kan man ju få ner om man monterar själv
Bra förslag, tack!
Jag tittade lite snabbt på deras "skorstens kalkylator", det var som jag misstänkte en del saker som jag kommer behöva kolla upp innan vi sätter igång. :)
Premodul configurator
 
  • Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.