Hej,

I min totalrenovering av badrummet är det nu dags att gjuta in golvvärme och fixa fallet.

Förutsättningarna är att jag har spånskiva på golvet, el-golvvärme och det ska bli klinker så småningom. Jag har också tänkt bygga en duschhörna med lättbetongväggar upp till ca 1m och sedan glas upp till tak med dörr in till duschen.

Det blir väldigt dyrt att göra hela fallet med spackel (8kvm med medelhöjd 35mm) men betong tycker jag blir för tunt runt golvbrunnen.

Kan jag dela av golvet i två delar och göra fallet i duschhörnan med spackel och resten av golvet med finbetong? Hur är man i så fall säker på att det inte blir sprickbildning mellan betong och spackel? Räcker det med armeringsnät för att förhindra att de två materialen delar på sig. Får man över huvud taget ha två olika material i samma nivå under tätskiktet? Bör man vänta tills betongen brunnit klart innan man spacklar? Oj vad många frågor...

Eller ska jag helt enkelt göra tunnaste delen, dvs runt golvbrunnen, tjockare och använda samma material över hela golvet?
 
"Eller ska jag helt enkelt göra tunnaste delen, dvs runt golvbrunnen, tjockare och använda samma material över hela golvet?"

Det tycker jag låter som det absolut vettigaste. Man bör inte blanda material under tätskiktet om det kan undvikas på smidigt sätt.
 
Limma golvgips, iofs inte mycket billigare. Det torde gå ca 16st 25kg flyt om du skall flyta en snitthöjd på ca 30mm ( 1 säck ger ca 17mm per m2, en säck ca 200-250kr))= ca 3-4' kr. Dyrt ?
 
Leffe, en gjutning med finbetong skulle du dessutom behöva vänta 2-3 månader med innan du kunde jobba vidare. Men om det är ett alternativ så skulle jag föreslå att du sätter en förhöjningsring i brunnen och gör en grovgjutning med finbetongen över hela golvet, nästan upp til färdig nivå. Sedan, efter några månader, en finspackling med flytspackel på 3-5 millimeter.

Men jag hade nog inte tyckt att det var värt allt besvär och all tid.
 
Ja, 2-3 månader är lite i längsta laget att vänta. Visst finns det mycket roligt att göra ute på sommaren men någon gång ska det bli klart också.

Peterand - Jag vart lite snål när jag såg skillnaden i pris på spackel och betong. Men det blir spackel.

Följdfråga 1 - Kan man pruta lite på fallet från 1 på 100 till kanske 1 på 200 utanför duschhörnan?

Följdrfåga 2 - Vad är bäst, att sätta multiplattor direkt på spånskivan som är jämn och fin eller ska man sätta dem ovanpå spacklet? Jag tänkte sätta dem direkt på spånskivan med lim och skruva fast dem med vinkeljärn i golv och vägg.
 
Visst kan man pruta på fallet i praktiken. Förut var det inget krav på fall ute i rummet, bara det inte var bakfall. Men man ska vara medveten om att man inte följer branschreglerna om man inte har fall 1:100 i hela rummet ( med 1:50 i duschhörnan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.