Jag vet inte var frågan hör hemma så jag lägger den i allmänt. Tänkt försöka lindra elräkningen så gott det går. Just nu är min luft/vattenpump ställd på 20 grader. Källaren har ca.16.6 grader och uppe är det 21.4 grader. Tänkte ställa ned den till 19 eller till och med 18. Då hamnar det väl på 19-20 uppe och kanske 15 i källaren.

Min fråga är om dessa temperaturer är för låga, i synnerhet i källaren. Börjar det närma sig någon gräns som inte är bra för huset, tänker på fukt. Skall nämnas att vi har allmänt låg luftfuktighet, kanske runt 30% relativt i källaren.
 
Vi har inte 21 grader inne. Det är ju alldeles för varmt tycker jag så jag kan absolut inte tro att den lilla sänkning som du tänker dig kan göra någon skada.

Vad är det för typ av källare? Är den inredd?
 
Jiji Jiji skrev:
Vi har inte 21 grader inne. Det är ju alldeles för varmt tycker jag så jag kan absolut inte tro att den lilla sänkning som du tänker dig kan göra någon skada.

Vad är det för typ av källare? Är den inredd?
Nej det är betonggolv. Den har 5 rum. Det är pannrum, arbetsrum med gammal urkopplad oljetank, förrådsrum, tvättstuga och ett badrum. Bara förrådsrummet och badrummet har element, ett vardera. Pannrummet har en varmluftsblås som följde med värmepumpen.
 
Jag har alltid tänkt att bara det inte fryser i källaren och det finns ventilation gör det inget om temperaturen sjunker på vintern. Underförutsättning att det inte är en inredd källare så klart.
 
F F.B. skrev:
Pannrummet har en varmluftsblås som följde med värmepumpen.
Viken temp lämnar den och var kommer luften ifrån är det för stor diff så kan det bli kondens. Men är det inte mer än 15 -20 C som den värmer och 17 C övrigt så blir det inte kondens.
 
Düsseldorff
Jag har just nu 8 grader i källaren, 18,5 på nedervåningen och 20 på övervåningen. Funkar finfint.
 
14 grader har jag ”hört” att ”de” säger vara en lägsta temperatur som är ok att sänka till
 
J jonaserik skrev:
Viken temp lämnar den och var kommer luften ifrån är det för stor diff så kan det bli kondens. Men är det inte mer än 15 -20 C som den värmer och 17 C övrigt så blir det inte kondens.
Vet ej, pannrummet är dock så litet att det alltid brukar vara varmaste rummet förutom badrummet som har dörr.

S christoffer09 skrev:
14 grader har jag ”hört” att ”de” säger vara en lägsta temperatur som är ok att sänka till
Intressant, anges det något skäl? +10 kan ju vara snustorrt ändå beroende på var man bor.
 
F F.B. skrev:
Vet ej, pannrummet är dock så litet att det alltid brukar vara varmaste rummet förutom badrummet som har dörr
Har du en VVB där så är det OK med att det varmare, värmeförlust, inget att bry sig om.
 
Försäkringsbolagen brukar vilja att man har 10C som lägst ifall strömmen går på vintern så ska inte vattenrören frysa sönder innan de flesta avbrott hinner avhjälpas.
Men det har ju inget med fukt pga låg temp att göra
 
J jonaserik skrev:
Har du en VVB där så är det OK med att det varmare, värmeförlust, inget att bry sig om.
Ingen VVB om det är badrummet du menar. Den är inbyggd i pumpens inomhusdel, i pannrummet alltså.
 
Därav att det är varmare i pannrummet, kallas värmeförlust och kommer huse tillgodo och lite rör hit och dit, vad händer om du öppnar dörren till pannrummet, går det värme till andra rum med då, inte mycket spillvärme att värma med men kanske lite.
 
16 grader är nog det lägsta som jag hört.. Men vem vill ha under 18 grader. Vårt hus går i bland ner till 14 grader det är hemskt. Men 20 grader på dagtid och 18 på natten är ju bra om man bor i huset. Ska ni inte bo där så är det 16 grader :)
 
J jonaserik skrev:
Därav att det är varmare i pannrummet, kallas värmeförlust och kommer huse tillgodo och lite rör hit och dit, vad händer om du öppnar dörren till pannrummet, går det värme till andra rum med då, inte mycket spillvärme att värma med men kanske lite.
Lite men den största värmekällan är nog ett stort gammalt gjutjärnselement i förrådsrummet.

B Bopåzoo skrev:
16 grader är nog det lägsta som jag hört.. Men vem vill ha under 18 grader. Vårt hus går i bland ner till 14 grader det är hemskt. Men 20 grader på dagtid och 18 på natten är ju bra om man bor i huset. Ska ni inte bo där så är det 16 grader :)
Tror du missförstår, när jag pratar om runt 16 grader så menar jag källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.