Den på bild 1 är ju ingen termostat utan vad jag kan förstå bara en "kran"? Kan man utan att tappa ur vattnet skruva bort den och sätta dit en termostat, i så fall vilken typ passar? Skruvar man bort den lilla skruven i änden på konen och rycker eller... ;)

Bild 2 och 3 är en termostat som har kärvat ihop. Egentligen samma fråga där. Kan jag skruva bort ventilhuset utan att tappa ur systemet för att byta termostaten, dvs hela den grovgängade delen eller hur gör man?
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt både ventil och termostat. Du måste tyvärr tappa ur vattnet. Passa på nu i sommar när värmen ändå är avstängd.
Gå in på Rinkaby Rörs hemsida och sök på "Danfoss" och "Danfoss termostat" så ser du vad för delar du ska ha.
 
Staffans2000
I varnliga fall är jag förespråkare för lite "pillande och fixande" men i det här fallet får jag ge mig! KÖP NYA VENTILER OCH KÄNSELKROPPAR allt annat är vansinne!!!
Danfoss rekommenderar även jag.
 
Tackar då vet jag. Tappa ur och lufta...
 
Glöm inte att fräsa på pannan på max så att det nya syrerika kallvattnet blir ordentligt uppvärmt och luften ställer sig på högsta punkten.
 
Jag rekommenderar att du tittar på MMA - AB Markaryds Metallarmatur då kan du byta insatserna i ventilerna och sen sätta nya termostater på dessa. Du måste tömma ur systemet men du slipper byta hela ventilhuset vilket kan va trixigt med gamla rör om man är lekman. Jag tömde ur systemet och bytte alla dessa på nån timme kostade ca. 300:-/radiator inkl. ny termostat. Tittar man på deras hemsida på ROT-guiden så ser det ut som att du har Gustavsbergsventiler och då har de utbytesinsatser.
Här finns också bra information: http://www.mma.se/sv/flik/rot/mmarot.pdf
 
Staffans2000
wertok skrev:
Jag rekommenderar att du tittar på MMA - AB Markaryds Metallarmatur då kan du byta insatserna i ventilerna och sen sätta nya termostater på dessa. Du måste tömma ur systemet men du slipper byta hela ventilhuset vilket kan va trixigt med gamla rör om man är lekman. Jag tömde ur systemet och bytte alla dessa på nån timme kostade ca. 300:-/radiator inkl. ny termostat.
Här finns också bra information: [länk]
Mog så fiffigt.
Men det är inga problem för "kreti och pleti" att byta ventilerna om man följer en enkel regel: Stor rörtång på röret-Liten rörtång på ventilen. på så vis får man ett stort moment på röret och dito litet på ventilen vid av och pågängning. Resultat: ingen risk för läckage vid andra gänganslutningar pga. att man av misstag vrider på röret samtidigt som man drar av eller på ventilen.

För bästa resultat, använd lin+grafitpasta för det inte bara tätar bättre utan den tillåter även att man gängar upp kopplingen LITE grand ifall den dragits för långt utan läckage, vilket inte går lika bra med gängtape.

Gänga på bara!
 
Mjo säkert sant men om man helt kan slippa byta ventilerna varför göra det? Jag säger inte att du har fel jag kan för lite om det, jag är intresserad av varför man ska byta ventilerna om det finns enklare alternativ som i mina ögon är fullt likvärdiga?
 
Staffans2000
wertok skrev:
Mjo säkert sant men om man helt kan slippa byta ventilerna varför göra det? Jag säger inte att du har fel jag kan för lite om det, jag är intresserad av varför man ska byta ventilerna om det finns enklare alternativ som i mina ögon är fullt likvärdiga?
För att de eventuellt ej är likvärdiga. utan det kan vara ett önsketänkande av tillverkaren samt bra marknadsföring.
 
Jag körde byta ventilerprojekt förra året på mitt hus från 1951.

Försökte med MMAs ROT insatser 2 gånger men båda var fel och passade inte, tyckte att jag jämförde bra och var säker på att de skulle passa båda gångerna men men, det var väl en superspecilaventil jag hade. Slutade med att jag bytte hela ventilhuset. Lite krångligare med det är ju kull att leka rörmokare ibland också.

Som tur var var Schildts Rör så snälla så jag fick byta båda gångerna utan fraktkostnad.

Lin och pasta gäller.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.