Håller på att renovera badrum och tvättstuga och har läst järnet bland alla trådar här för att komma underfund lite med hur jag ska göra.... Men är det jag kommit fram till bra? Bäst att fråga i en ny tråd här först... :)

Hus:
Sutteräng från 1974... Står högt beläget på en rullstensås och marken runtomkring består av sprängsten fullt med håligheter. Oisolerad grund. Varmvattenberedare. Mekanisk frånluft.

Konstruktion innan renovering:
Badrum och tvättstuga i sutterängdel/källare.
0,5m ovan mark och resten under.
Uppreglat med 70x45 trä. 70x45 syll direkt på grunden (eller nja, någon hade petat under glasullsisolering). Jag kallar den källardel.
Uppreglat och syllat 120x45 längs den del i sutteräng som sluttar. Bara en liten bit under mark här, ca 1 meter. Jag kallar den sutterängdel.
Isolerat med både glasull och stenull.
Inkommande el och telefon kommer in i tjocka rör här.
Prisolrör ingjutna i plattan.
Plast......
Gips.
Plastmatta på golv och väggar.

Skador:
Syllen var mer eller mindre murken och äcklig på nästan hälften. Resten otroligt nog iallafall såg färsk ut!
Mögelprickar lite här och var ca 1dm upp på gipsväggens insida.
För mycket plast avskuret på ett prisolrör så kopparn kan vara i kontakt med grunden (inte bra enligt VVS killen).

Konstruktion just nu:
Naket golv och källarvägg.
Diffspärr från bjälklag i tak nedvikt över hammarbanden.
Här bultat fast mycket kraftiga vinkeljärn i taket mot hammarbandet i sutterängdelen (utifall att).
70x45 stålreglar i sutterängdel.
Vattenfördelarskåp (för PEX) där det var 120x45.
Plasttak under altan som leder bort regnvatten 2,5 meter bort från källargrunden (fullösning i väntan på att isolera grunden utifrån).

Tilltänkt fortsättning:
45x45 stålreglar mot källarvägg.
PEX rör i utrymmet bakom reglar mot vägg (15 st) närmast golvet. Kanske möjligt att dra i bjälklaget i taket men det känns som att det kommer blir sönderperforerat och inte hållbart för sovrumsaktiviteter i rummet ovanför. :)
Funderar på att fogskumma runt rören här för att isolera dem för att förhindra kondens.
Glasullsisolering ca 0,75m ned från taket (0,5m är ovan mark).
Duschutrymme (med brunn och allt) flyttas till vägg med innervägg (så tätskikt kan appliceras rikt).
Masterboard eller liknande mot källar- och sutterängvägg.
I badrummet finns inget i den reglade källarväggen så här skulle jag kunna skippa stålreglar. Men då blir jag helt utan isolering den där sista halvmetern.
Ingen plast.
Ventilationhål/galler, 2 st i golvnivå och 2st i taknivå eller under isoleringsnivå. Lika många per rum.
Glasfiberremsor i och runt skarvar.
Tätskikt i hörn och utsatta delar (skarv vägg/golv, duschutrymme, golvbrunnar...).
Kakel och klinker.


Tja...vad tror ni?
 
Det verkar ju i alla fall inte vara några protester här så då fortsätter jag som jag tänkt... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.