Jag får inte cirkulationen till övervåningens ena radiator att fungera och klurar inte ut hur detta vred lossas för att kolla stiftet. Tacksam för råd.
 
  • Närbild på en radiatorventil som behöver justeras för att förbättra cirkulationen på övervåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en kromad löpmutter under termostaten mot ventilen. Bara att släppa på den
 
  • Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Stora muttern vanlig gänga.
 
  • Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Ok. Dragit ut stiftet så långt det går. Cirkulationen kommer inte igång trots att det är rätt tryck i systemet och övriga element stängts av. Det bara droppar ur elementet när jag luftar det. Osannolikt att röret frusit. Mystiskt.
 
Fjädrar pinnen när du trycker på den?
 
L lat skrev:
Fjädrar pinnen när du trycker på den?
Nej, den stannar i intryckt läge.
 
"Jucka" på den så att den börjar fjädra.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Där har du problemet. Knacka på ventilen och tryck på nålen med något verktyg. Jag brukar ta polygrip runt själva ventilen och pinnen och trycka lite.

Har själv ett gäng ventiler i nya husetbsom jag inte lyckats få fart på ordentligt, så blir nog utbyte till våren. Där fastnar pinnen intryckt eller kärvar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Där har du problemet. Knacka på ventilen och tryck på nålen med något verktyg. Jag brukar ta polygrip runt själva ventilen och pinnen och trycka lite.

Har själv ett gäng ventiler i nya husetbsom jag inte lyckats få fart på ordentligt, så blir nog utbyte till våren. Där fastnar pinnen intryckt eller kärvar.
Den släppte efter juckande. Fjädrar nu 2-3 mm. Dock inte hela pinnens längd som är ca 6 mm. Övrig längd kan tryckas in/dras ut utan att den fjädrar. Cirkulationen fungerar fortfarande inte.
 
H Henrikd75 skrev:
Den släppte efter juckande. Fjädrar nu 2-3 mm. Dock inte hela pinnens längd som är ca 6 mm. Övrig längd kan tryckas in/dras ut utan att den fjädrar. Cirkulationen fungerar fortfarande inte.
Försök att jucka lite mer, så kommer den förhoppningsvis. Borde börja bli lite snurr snart tycker jag!
 
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Försök att jucka lite mer, så kommer den förhoppningsvis. Borde börja bli lite snurr snart tycker jag!
Yes! Långt om länge började vattnet cirkulera i elementet och nu är det varmt. Ni är guld värda!
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H Henrikd75 skrev:
Yes! Långt om länge började vattnet cirkulera i elementet och nu är det varmt. Ni är guld värda!
Bra jobbat (y);) Skönt att det kom igång :D(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.