Är det någon som har erfarenhet av obehandlade träfasader? Jag har försökt hitta prisuppgifter på röd ceder, kärnfuru eller lärk utan resultat. Är det dyrt jämfört med vanlig träfasad som man underhåller genom att måla? Nackdelar, fördelar?
Jag tittar gärna på bilder på hus med sådana fasader....
 
På Paradisgatan 23 i Masthugget, Göteborg, är ett helt hyreshus klätt med både stående finsågad cederpanel och liggande hyvlad cederpanel. Ett experiment från statsarkitekten vad jag har förstått.
 
Kontakta bygghallarna! Alla har inte detta i sortiment, men alla kan självklart ta hem det på beställning. Jag är övertygad om att priserna varierar våldsamt, eftersom efterfrågan är ganska liten. Berätta gärna för oss andra här vad du kommer fram till.

Dyrt? Den frågan tycker jag är jättebra om du jämför grundligt. Att fasadens behov av underhåll minskar betyder att du för en rättvis jämförelse måste fundera på mycket lång sikt. Alltför få småhusköpare gör det.

Helt underhållsfria är inga material. På lång sikt förändras de hur illa eller väl man än vårdar dem. Och du får själv bedöma vad du tror med ledning av foton på ett par träfasader från 1939, som jag hittade i all hast:

http://www.peterbeers.net/interests...sch_Winckler_House/goetsch-winckler_house.htm

http://you-are-here.com/architect/sturges1.html

http://you-are-here.com/architect/sturges2.html

http://you-are-here.com/architect/sturges3.html
 
Man kan bara undra hur många grannar skulle anmälla "sturges house" för bristande underhåll av träfasad och ojade sej ang. skicket som på bild :).
gaia
 
Ceder kostar ca 4X mer än furupanelen. Kvalitetmässigt är den vida över fur, men hu vad ful den kan bli, vissa bitar kan bli svarta. Om man önskar att fasaden skall se ut som en mahognybåt brukar se ut till färgen, så fordrar det ständigt underhåll.
Ser alltid snyggt ut när det är nyuppsatt.
Om ceder lämnar obehandlad, blir den grådaskig med tiden, ungfär som teak som inte behandlas. Är det dessutom ett helt hus det gäller, bör du nog tänka om.

Hann inte kolla Billy_bavers bilder innan, men fy vad hemskt, o jag som håller på att projektera ett sådant hus till vår nya skogstomt. Något annat än fjällpanel (fur)kan jag inte tänka mig, trots att det är en dålig panelbräda. Jag kommer inte att gera panelen i hörnorna, utan kommer att ha en stående bräda (kraftigare än panelen) som panelen stöter till.
 
Ärligt talat tror jag Frank Lloyd Wright skulle blivit lyrisk, bara han kommit i kontakt med vanlig Falu rödfärg!  Kattpiss och tjära eller vitriol har en gudomlig dragningskraft på demoniska arkitekter...

Nej, det räcker inte bara att montera material.  Man måste ta hand om det också. Men bara vi tar fasad av vanlig gran blir man mer och mer förvirrad, dess fler förståsigpåare vi snackar med.  Några tycker plastfärg är det enda raka.  Andra snackar sig hesa för linolja.  

Tar man sedan till härdigare träslag kvarstår faktum.  Man måste pensla över dem med nåt trovärdigt.  Och någonstans här tror jag vi trampar på en mycket öm tå:  Ve och fasa!  Målar man över sådana träslag syns det inte hur dyra de är ...

Dessutom är dessa träslag ovanliga.  De finns inte på så många ställen, och är inte behandlade på särskilt många sätt vi kan jämföra hos hus runtomkring oss.  Ett hyfsat gott tips tror jag iallafall är att fundera på ytbehandling med järnvitriol, som har diskuterats livligt på denna tråd -

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;num=1042751707

 
Jag cyklar förbi Designcentrum vid Lunds universitet dagligen. Hur det såg ut som nybyggt kan man se här:
http://www.gs-arkitektkontoret.com/ingvar.html

Fasaden består av betong och obehandlat lärkträ och beskrivs såhär av arkitekterna:
Allt exteriört trä är av obehandlad lärk. Med tiden kommer denna att gråna och anta en kulör som inte ligger så långt ifrån betongens.
Jag tycker personligen att trät var snyggt när det var nytt men att den gradvisa grånaden gör det fulare och fulare. Skulle inte vilja ha en sådan fasad själv. Jag undrar också hur bra det kommer att hålla, men det får väl tiden utvisa.
 
Jag blir förfärad.  Det är tur för IKEA:s anseende att inte hela världen förknippar varumärket med Ingvar Kamprad...

Ingen byggnad är underhållsfri.  Men att montera ett så relativt underhållskrävande material som trä på dessa bygghöjder är utmanande dumt. Även om man tolererar ett grådaskigt designcentrum, kommer förr eller senare Domens dag.  Om denna träfasad lämnas helt utan annat underhåll måste helt enkelt demonteras och ersättas efter kanske 50 år.  Detta blir med sådana här arbetshöjder sannerligen inte billigt.

Att underhålla fasaden blir heller inte gratis. Skillnaden mellan "bonngran" och dessa ädla träslag är bara hur länge det dröjer innan materialet är "uppkonsumerat" av väder och vind.  Vill man öka livslängden, eller ha en prydligare fasad, måste man redan från början planera för någon form av ytbeläggning.  Denna finish måsta vidmakthållas med jämna mellanrum.
 
billy_baver skrev:
Detta blir med sådana här arbetshöjder sannerligen inte billigt.
Jag har också tänkt den tanken. Hur kommer man åt om man vill fixa något längst upp, längst ut på det här stället?
http://www.gs-arkitektkontoret.com/images/0009.jpg
 
Skylift. Alternativt någon sorts fasadlift.
 
Hemmakatten
Det allra billigaste är vanlig furufasad som då bör behandlas på något sätt. Fasaden som sådan kan naturligtvis vara en av många olika paneltyper, liggande eller stående eller en blandning av dessa. Det finns många sätt att få även en furupanel att se modern ut.

Varför inte lasera? Det är en behandlingsmetod som jag tror kommer tillbaka. Dessutom innebär det lite arbete till skillnad från täckande färg. Borsta av lite lätt och sedan lasera över. Nackdelen är att detta behöver göras med lite tätare intervaller än med täckfärger. Laseringen har den fördelen att trär lyser igenom och även den allra tråkisgaste furupanel kan få ett guldbrunt lyster eller ett gråsilvrigt skimmer.
 
Förr i tiden, särskillt i norr, Hälsingland och norrut kan man se hus som aldrig haft en droppe färg eller olja på ytan. Få fasader kan uppvisa en sådan vacker lyster som de gamla timrade furufasaderna. Tyvärr får vi inte fram samma kvalitet på träet nuförtiden utan måste skydda det på något sätt. Nu undrar jag om det kanske är så att de fasader som får så svidande kritik i detta forum kanske inte har fått tillräckligt med tid på sig för att gråna fullt ut. Jag själv är just i färd med att klä mitt fritidshus med Sibirisk lärk och våndas över frågan om underhåll. Skulle helst vilja slippa göra något alls. - Priset ser f.n. ut att ligga kring 4600SEK/kbm i plankform.
Ett annat bekymmer är infästningen. Lärk kräver rostfri spik eller helst skruv i förborrade hål p.g.a. träets hårdhet. Det brukar med tiden bli "rinnmärken" av spik/skruv. Jag efterlyser teknik att fästa som minimerar dessa märken. Kanske någon har en idé? Jag ska klä fasaden med stående finsågad slätspont. Det vore fint att slippa oljan och järnvitriolen likaså.
 
Tråden lever kvar, och därför finns anledning till rättelse, då jag också skrivit fur, men det är gran man använder till att klä utsidan med. Jag fick sågat min fjällpanel (145x22) hos ett sågverk. Och så spiken, enligt reglerna skall det vara rostfri kamspik, kostade en del kronor mer, men det kommer man över. Vad gäller äldre hus, och speciellt i Norrland, så var de säkert byggda med bättre kvalitet på virket, men också att husen var "luftigare", och så är det betydligt torrare luft i norra Sverige. Och så fanns inte plastfärger förr.

Hur gick det då för punimurps fundering kring ädelträ?

baksidanspalje.jpg
 
www.ecotimber.se har mkt bra info om sibirisk lärk och vad som gäller för t ex skruvarna. Bröderna Holm i Sala har bra utbud av fasadpanel i sibirisk lärk.
 
  • Gilla
Carl850227
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.