Nu är det dags att börja med en efterlängtade altanen.

Men jag vet inte hur jag ska gå till väga och hoppas på många svar och idéer.

Hade tänkt att bygga en altan på 8*4 meter. Har en ganska hög grund, ca: 1 meter. Vill inte gjuta höga plintar och funderar då på hur jag ska göra.
Kommer att fästa bärlina (195*45) direkt i fasaden. Den främree bärlinan vill jag ha vilande eller "hängande" i stolp konstruktion av inpregnerat virke.

Om jag kör med den "hängande" konstruktionen hade jag tänkt att använda stolpar i dim 75*75, och sedan skruva fast bärlinan på utsidan med lämpliga skruv/bult. sett från sidan (I) 75*75 och (+) 195*45.
+I
+I


Om jag väljer den vilande konstruktionen hade jag tänkt att fästa 2 st 75*45 i varje stolpsko och sedan såga av den ena så att bärlinan vilar på 1 75*45.
Sett från sidan är (I) 75*45 och (+) 195*45.

I+
I+
II

Förstår ni min fråga? Vilket är bäst/enklast? Eller är båda lika dumma? :)
Kanske ska tillägga att det i framtiden ska bli tak på en del, men just nu bara ett däck.
Tack på förhand!!!!
 
Ett förslag är att gå upp i dimension på stolparna till 95x95 och jacka ur för den främre bärlinan.

/V
 
Det vore ju smartare.
Ska använda färdiga plintar, och undrar följande. Ska jag låta stolparna stå direkt på plinten och lägga papp under eller ska jag lyfta upp stolpen ett par cm?
 
Nyrenoveraren skrev:
Det vore ju smartare.
Ska använda färdiga plintar, och undrar följande. Ska jag låta stolparna stå direkt på plinten och lägga papp under eller ska jag lyfta upp stolpen ett par cm?
Jag körde med färdiga plintar som jag även gjöt en fot till med Nomex, betong som du ej behöver blanda. I dessa placerade jag 95/95 stolpar (som även kommer att tjäna som stolpar till staketet) som jag sedan skruvade bärlinan i på insidan. Sen fäster jag alla reglar med stolpskor. Stolparna skall stå mot plinten, inget mellanrum.
 
Ja, 95x95 som du jackar ur. Jag la plastdistanser på 4mm (finns på byggvaruhusen) under stolpen för att förhindra att vatten sugs upp... men eftersom det är tryckat virke så är det nog lite "overkill"

Våra projekt...
Bilder / Pictures
 
Om jag får för mig att bygga tak nu kan jag ju låta stolparna bära upp taket, dock måste jag ju få plintarna på lika avstånd. Den del som ska ha tak är 6*4. Vad ska jag ha för mellanrum mellan plintarna? Och måste jag ha i åtanke eventuell inglasning?

J/
 
Plintavstånd beror väll lite på vad för virke men i regel är det väll runt 2m...
 
  • Gilla
Roska
  • Laddar…
Hade oxå tänkt något sådant. Blir nog att jag bygger ett däck först och sedan bygger ett tak över den ena delen.

Tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.