Åsa Lund
Min mamma ska bygga nytt och ska då sätta in ftx kombinerat med frånluftvärmepump och vattenburen golvvärme. Braskamin finns också. Nibe F470 blir det. Tror mycket på den lösningen.
 
Man kan inte kombinera FTX och frånluftvärmepump. Båda två är gjorda för att ventilera huset och återvinna energi ur ventilationsluften och det går inte att ha två olika såna system samtidigt.
 
  • Gilla
coconut och 1 till
  • Laddar…
F470 bör beskrivas som en frånluftsvärmepump med värmd tilluft.

Rent principiellt är det en vanlig frånluftsvärmepump där man kopplat radiatorkretsen till ett värmebatteri och en tilluftsfläkt för tilluft och integrerat det i ett och samma paket.

F470 bygger på lite äldre teknik så jag är lite osäker på om den fortfarande klarar energikraven i en nybyggd villa.


Det som man brukar kalla FTX är en passiv värmeväxlare som antingen är fast motströms med lameller som överför värmen eller ett roterande värmeväxlarpaket.
F470 är rent tekniskt också ett FTX system men aktivt då den har återvinning på frånluften och även tilluft.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Tack för all input.
Nu blev det till slut ett Eksjöhus Prio 141 och förhoppningsvis en Nibe 730/750 frånluftsvärmepump med tillsats för förvärmd tilluft. Jag vart ju övertygad om att jag skulle ha jordvärme, men kom fram till att merkostnaden inte motsvarar besparingen. Tar dock mer än ett år till innan det är klart.
 
Åsa Lund
Varför frånluftsvärmepump istället för FTX?
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
FTX är inget värmesystem, så då behöver man iallafall någon form av (mark)värmepump.
 
Åsa Lund
En frånluftsvärmepump är väl heller inget värmesystem i så fall? Hur värms luften i rummet från första början?
 
coconut
shadowsinthesun shadowsinthesun skrev:
Tack för all input.
Nu blev det till slut ett Eksjöhus Prio 141 och förhoppningsvis en Nibe 730/750 frånluftsvärmepump med tillsats för förvärmd tilluft. Jag vart ju övertygad om att jag skulle ha jordvärme, men kom fram till att merkostnaden inte motsvarar besparingen. Tar dock mer än ett år till innan det är klart.
Det är bara F750 enligt Nibes hemsida som klarar förvärmd tilluft, så du inte står där med en F730 och funderar varför det blev som det blev.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
En frånluftsvärmepump är väl heller inget värmesystem i så fall? Hur värms luften i rummet från första början?
En frånluftvärmepump värmer vatten till det vattenburna värmesystemet (och tappvatten med för den delen).
Ett FTX-aggregat förvärmer tilluften, men den blir aldrig lika varm som frånluften, så man behöver någon ytterligare värmekälla.
 
Ska vi ta det ordentligt?

(Passiv) FTX är en värmeväxlare på från och tilluft. Det är inget värmesystem alls utan vitsen är att man kan ventilera utan stor energiförlust.

För att tillföra värme är en värmepump ett vettigt alternativ.

Frånluftsvärmepump sänker frånluften till runt -18 grader och kan på så sätt kräma ut lite energi samtidigt som den då driver frånluften i huset så man slipper ett separat ventilationssystem. Den värmer då vatten som man kör ut i radiatorer eller golvvärmeslingan. Denna värme går då även att koppla på en ratiator i en tilluftskanal, lite krångligt och begränsad luftmängd att ta värme från, speciellt när det är kallare ute än avluften.

Jordvärme/Bergvärme/Sjövärme tar värmen från marken, Luft-vatten från uteluften, och luft luft då som bara värmer inneluften. Dessa kräver att man har ett separat ventilationssystem och eftersom det är krav på återvinning av frånluften blir det ett FTX aggregat till dessa.


Frånluftsvärmepump är polulärt dels för att man då slipper FTX aggregatet och tilluftskanaler. Men även för att det är en enhet som ställs på ett ställe och kopplas direkt på värmeslingan. Nu är dom dessutom hyffsat effektiva.


För hus i skåne där man inte lägger något i marken föreslår jag:
F730 utan uppvärmd tilluft, krångla inte till det..

Eller
Luft-Vatten värmepump och FTX

Vill man ha AC funktion så tycker jag man ska satsa på en luft-luft värmepump för det. Den kan även ge stödvärme till en frånluftsvärmepump när det blir kallt
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Det är bara F750 enligt Nibes hemsida som klarar förvärmd tilluft, så du inte står där med en F730 och funderar varför det blev som det blev.
Jag vet, men har utlovats att det skall gå fixa. Antingen med en 750 eller nån ny variant 730 med den möjligheten.
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ska vi ta det ordentligt?

(Passiv) FTX är en värmeväxlare på från och tilluft. Det är inget värmesystem alls utan vitsen är att man kan ventilera utan stor energiförlust.

För att tillföra värme är en värmepump ett vettigt alternativ.

Frånluftsvärmepump sänker frånluften till runt -18 grader och kan på så sätt kräma ut lite energi samtidigt som den då driver frånluften i huset så man slipper ett separat ventilationssystem. Den värmer då vatten som man kör ut i radiatorer eller golvvärmeslingan. Denna värme går då även att koppla på en ratiator i en tilluftskanal, lite krångligt och begränsad luftmängd att ta värme från, speciellt när det är kallare ute än avluften.

Jordvärme/Bergvärme/Sjövärme tar värmen från marken, Luft-vatten från uteluften, och luft luft då som bara värmer inneluften. Dessa kräver att man har ett separat ventilationssystem och eftersom det är krav på återvinning av frånluften blir det ett FTX aggregat till dessa.


Frånluftsvärmepump är polulärt dels för att man då slipper FTX aggregatet och tilluftskanaler. Men även för att det är en enhet som ställs på ett ställe och kopplas direkt på värmeslingan. Nu är dom dessutom hyffsat effektiva.


För hus i skåne där man inte lägger något i marken föreslår jag:
F730 utan uppvärmd tilluft, krångla inte till det..

Eller
Luft-Vatten värmepump och FTX

Vill man ha AC funktion så tycker jag man ska satsa på en luft-luft värmepump för det. Den kan även ge stödvärme till en frånluftsvärmepump när det blir kallt
Du har ju helt rätt. Att vi väljer krångla till det med uppvärmt tilluft har med inneklimatet att göra. Lär bli mindre kallras och friskare innemiljö när vi slipper tilluften vid fönsterna. Och vi har en del stora fönster.
Vi kommer dessutom att plugga kanalen till köksfläkten (om vi inte kan slippa den helt) och köra med Plasmex filter som köksventilation. I mina ögon helt i linje med övrig uppvärmning o ventilation.

En L/L pump är påtänkt men vi får se hur varmt det blir på sommaren först ;-)
 
En uppdatering om ngn har intresse.
Det blev ett Prio 141 (lev innan december i år)
Det bidde ingen FTX eftersom Eksjöhus inte godkände ändring till Nibe750 (konstigt nog hade dom gjort det om jag valt jordvärme å samma hus så jag fattar inte varför)
Blev ändå inte ledsen för det, för då hann jag upptäcka MobAir.
Deras 2030s gör ju i princip samma sak tillsammans med frånluftsvärmesystemet som ett FTX system.
Totalkostnaden blir nog dessutom lägre. Åtminstone om jag sätter upp dom själv. Kommer behöva en sju st. Får bara förbereda med el och ta fram hålsågen när vi flyttat in.
Hade tidigare i gamla huset en VL100 från Mitsubishi som gjorde i princip samma sak INKL frånluftsventilationen. Den hade jag väldigt goda erfarenheter ifrån. Hade suttit uppe och varit igång kontinuerligt i femton år när jag flyttade.
Bygglovet klart så nu är det bara lite småförberedeser kvar och en evig väntan till okt-nov.
 
  • Gilla
Bergvalen och 1 till
  • Laddar…
shadowsinthesun shadowsinthesun skrev:
En uppdatering om ngn har intresse.
Det blev ett Prio 141 (lev innan december i år)
Det bidde ingen FTX eftersom Eksjöhus inte godkände ändring till Nibe750 (konstigt nog hade dom gjort det om jag valt jordvärme å samma hus så jag fattar inte varför)
Blev ändå inte ledsen för det, för då hann jag upptäcka MobAir.
Deras 2030s gör ju i princip samma sak tillsammans med frånluftsvärmesystemet som ett FTX system.
Totalkostnaden blir nog dessutom lägre. Åtminstone om jag sätter upp dom själv. Kommer behöva en sju st. Får bara förbereda med el och ta fram hålsågen när vi flyttat in.
Hade tidigare i gamla huset en VL100 från Mitsubishi som gjorde i princip samma sak INKL frånluftsventilationen. Den hade jag väldigt goda erfarenheter ifrån. Hade suttit uppe och varit igång kontinuerligt i femton år när jag flyttade.
Bygglovet klart så nu är det bara lite småförberedeser kvar och en evig väntan till okt-nov.
Är nog så enkelt att F750 får svårt med energikraven?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.