Hej, nu är det snart altanbyggartider och mitt största problem just nu är dörren från huset till altanen. Antingen ska vi ha en dörr med glas som är 120 cm eller en helglasad dörr, anledningen till att vi velar är att helglasat är snyggast men den andra är mer praktisk. Hur har ni resonerat i dörrköp?
BR{TTOM MED SVAR!!
 
Jag har fem st helglas (10*21) som står på grarageuppfarten och väntar. Resonerat har jag inte gjort så mycket faktiskt. Däremot har jag sett ett likadant hus som vårt där han har ersatt dom "vanliga" fönsterna och dörren med helglas och det var kanonsnyggt.
 
Men om man rakar sla i det med nagot da, tal det lite slag. Vi har hund ocksa. Vi ar nog radda for att det ska bli for mycket flackar och att man inte tar hand om det. Sen om nagot ar blir det ju smabarn och da kommer det kladdiga sma fingrar.. Har ni hund eller barn.
 
Kan bara svara för mig själv - har hund och barn, kladdiga händer och ett par snoriga nosar - men har valt helglasat.

Varför? Jo, för att det ger den där underbara känslan av att ute och inne NÄSTAN går ihop. Det funkar faktist också på vintern, trots att det ligger snö på altanen (och julljusdekorationen på altanen blir extra uppskattad eftersom vi kan se den från alla håll!).

Nackdel med kladd och sånt stör faktiskt inte mig, och det går ganska snabbt att torka bort nån gång då och då om det blir störande. Men jag väljer att inte störa mig på det ;), livet blir enklare då. Då är det trevligare att titta på de små hand (eller nos-) avtrycket och bli bedårad av att jag lever med så söta personer!

Lycka till med valet!
 
Dom som vi såg det hos har tre barn och en hund men dom sa ändå inget negativt om det. Hållbarheten tror jag inte heller är något problem. Det finns mycket annat som är betydligt ömtåligare i ett hus.

Vi har ett ganska litet hus men har ändå valt att skilja av TV-rum m.m. och inte intergrera allt i köket. Däremot har vi offrat lite (men bara lite) funktion för att få en plats med mycket rymd och ljus och det är kök/vardagsrum. Fönstren är en del i att göra det extra ljust och luftigt och jag tror det blir bra. Bilder dröjer någon månad... ;)
 
Vi har småbarn, hund OCH helglasat! :)

Det kommer vi även att ha i nya huset, utan tvekan! Visst blir det handavtryck och nosavtryck. Vi har dessutom saluki som ställer sig på två ben och sätter smaskiga tassavtryck i ögonhöjd om vi inte öppnar fort nog när de vill in... :D

Vi som har småbarn och hund får helt enkelt städa mer, inget svårt eller konstigt i det, tycker jag. Det är alla gånger värt att ha helglasat, håller fullständigt med Kaxe!
 
Ja, nu har jag beställt en helglasad dörr :D
Kan alla andra, kan jag :)
 
Helt rätt LillMissan!

Vi har det och ångrar oss inte en sekund :)
Bara positivt [smiley=thumbsup.gif]
 
Hur tjockt är glaset i era altandörrar
 
Bortsett från konstant nosade fönster (märks främst när de är nytvättade :rolleyes: ) är det väldigt positivt för oss hundägare - jycken ser ut på ett helt annat sätt än i mina tidigare hus. Har fått en mycket lyckligare hund efter att jag flyttat in i hus med helglasat - åt alla väderstreck. Han har numera stenkoll på allt och inte bara via hörseln.
 
O om några år är barnen större och den helglasade dörren är kvar o ännu renare... =)
Jag skulle absolut valt helglasat, passar inte med vårt hus bara... men det är så mysigt!
 
Valde trekvartsglasat...
 
Är oxå inne på att köpa helglasat, vi hade tänkt oss en dubbeldörr på 120 cm.
Någon som har några förslag på fabrikat och var jag kan handla?
Vad köpte du för dörr Lillmissan?
 
robbanf skrev:
Är oxå inne på att köpa helglasat, vi hade tänkt oss en dubbeldörr på 120 cm.
Någon som har några förslag på fabrikat och var jag kan handla?
Har tittat på dubbeldörr bredd 120 från K Forsberg Trading - Hem och kommer nog handla därifrån, verkar vara vettiga priser! har dock inte kommit till skott än så har inte mycket info om dom, men dörrarna är i alla fall i mitt tycke och smak! Lycka till med dörrjakten!
 
Ok! tack för tipset ska kolla in deras hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.