Fortsätter min kamp med diskmaskin som läcker. Har inte orkat ta tag i det nästan på ett år. Har alltså bytt saltvattenhållaren som hade spricka i. Sen tyckte någon att byta vattenfördelare/flödesmätare?
När jag nu provade igen så verkar det att det droppar bakom vattenslang.(den som går in, sitter som berg, får inte loss den) Är det magnetventil bredvid? Hur får jag loss den? Har redan brutit två hållare. Tacksam för svar.
 
  • Insida av diskmaskin med fokus på vattenslang och magnetventil, vidmekaniska kopplingar och hållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Onerva Onerva skrev:
Fortsätter min kamp med diskmaskin som läcker. Har inte orkat ta tag i det nästan på ett år. Har alltså bytt saltvattenhållaren som hade spricka i. Sen tyckte någon att byta vattenfördelare/flödesmätare?
När jag nu provade igen så verkar det att det droppar bakom vattenslang.(den som går in, sitter som berg, får inte loss den) Är det magnetventil bredvid? Hur får jag loss den? Har redan brutit två hållare. Tacksam för svar.
den vita muttern sitter med en gummipackning så dör är det bara att ta en skiftnyckel typ för att få bort.
ventilen bakom är lite marigare då det skall sitta en bygel som är borta på din bild, ventilen är bara intryckt i vattenfördelaren och tätas av en o-ring
att tabort fördelare med flödesmätare kräver att du delar hela maskinen
 
electroluxaren skrev:
den vita muttern sitter med en gummipackning så dör är det bara att ta en skiftnyckel typ för att få bort.
ventilen bakom är lite marigare då det skall sitta en bygel som är borta på din bild, ventilen är bara intryckt i vattenfördelaren och tätas av en o-ring
att tabort fördelare med flödesmätare kräver att du delar hela maskinen
Som sagt har jag provat ta loss muttern med rörtång. Går INTE! Den sitter fast.
Byglarna har jag tagit sönder redan...
Brukar ventilen sitta hårt? Jag har provat ta loss den men vattenkopplingen sitter iväg.
 
A
Onerva Onerva skrev:
Som sagt har jag provat ta loss muttern med rörtång. Går INTE! Den sitter fast.
Byglarna har jag tagit sönder redan...
Brukar ventilen sitta hårt? Jag har provat ta loss den men vattenkopplingen sitter iväg.
nej inget av detta skall sitta hårt
 
electroluxaren skrev:
nej inget av detta skall sitta hårt
Sågat sönder muttern nu. Hur sitter vattenventilen fast där bak? Är det något känsligt eller några elektriska kopplingar där? Fått nästan ut den men vågar inte vara för hårhänt.
 
A
Onerva Onerva skrev:
Sågat sönder muttern nu. Hur sitter vattenventilen fast där bak? Är det något känsligt eller några elektriska kopplingar där? Fått nästan ut den men vågar inte vara för hårhänt.
den är hakad längst in så böj "mutter"delen åt höger
 
electroluxaren skrev:
den är hakad längst in så böj "mutter"delen åt höger
Fick loss gamla vattenventilen. Nu är det problem att få haken där bakom på plats. Några tips?
 
A
Onerva Onerva skrev:
Fick loss gamla vattenventilen. Nu är det problem att få haken där bakom på plats. Några tips?
Den skall du bara trycka rätt in
 
electroluxaren skrev:
Den skall du bara trycka rätt in
Det förstår jag men det går inte samtidigt med vattentappen därför att den är längre.
 
A
Onerva Onerva skrev:
Det förstår jag men det går inte samtidigt med vattentappen därför att den är längre.
plastsnäppet fjädrar efter så tryck bara rätt in
 
Det bakersta fjädrar inte men jag fick dem nya hållarna på plats. Så jag låter den vara så.
Nu har jag bytt vattenslangen och provade köra. Det läcker någonstans ovanpå!! Kanske från den platshållare vid sidan. Vet inte om det är värt att öppna och kolla.
Då åker maskinen till soptippen ÄNDÅ!
TRÅKIGT.
 
A
Onerva Onerva skrev:
Det bakersta fjädrar inte men jag fick dem nya hållarna på plats. Så jag låter den vara så.
Nu har jag bytt vattenslangen och provade köra. Det läcker någonstans ovanpå!! Kanske från den platshållare vid sidan. Vet inte om det är värt att öppna och kolla.
Då åker maskinen till soptippen ÄNDÅ!
TRÅKIGT.
det borde gå att se utan att dela maskinen annars är det ju det som gäller att dela alltså
 
electroluxaren skrev:
det borde gå att se utan att dela maskinen annars är det ju det som gäller att dela alltså
Är det svårt att dela?
NÅGON SOM VILL HA MASKINEN??
 
A
Onerva Onerva skrev:
Är det svårt att dela?
NÅGON SOM VILL HA MASKINEN??
4 händer är bra vid ihopsättning men inte nödvändigt
Sitter 4 stora torx inifrån diskutrymmet ut mot sidorna kan finnas 2 små oxå
Häkta av fjädrarna till luckan öppnas som en mussla.
 
electroluxaren skrev:
4 händer är bra vid ihopsättning men inte nödvändigt
Sitter 4 stora torx inifrån diskutrymmet ut mot sidorna kan finnas 2 små oxå
Häkta av fjädrarna till luckan öppnas som en mussla.
Tack för svaret. Får se vad jag gör. Kanske blir det efter jul om inte gubben hinner köra den till tippen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.