6 890 läst · 35 svar
7k läst
35 svar
Kraftig kritik mot vitvarutillverkare
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 067 inlägg
Tillverkarna av vitvaror måste se över kvaliteten på sina produkter då de i dagsläget är undermåliga enligt branschorganisation.
Du kan läsa artikeln här: Kraftig kritik mot vitvarutillverkare
Du kan läsa artikeln här: Kraftig kritik mot vitvarutillverkare
Man tjänar mer pengar på att sälja ett nytt kylskåp vart femte år kontra vart tjugofemte.
Ja, det stämmer. Kommer från en tråd om ”läckande” kylskåp.torbeno skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckande-kylskap.199141/
Mina tankar gick till diskmaskinen. Har haft en läcka men med en gammal Cylindamaskin som gav felkod.
Vatten på golvet fick jag först vid åtgärd…men lätt att torka upp.
SÄKRA KÖKET MOT VATTENSKADOR
Goda exempel på hur vattenskadesäkra kök kan byggas
https://www.sakervatten.se/download...CD1549256ED0/Sakra-koket-mot-vattenskador.pdf
Men går det inte lite långt om köket ska vattensäkras som om det vore badrum/tvättstuga, för att nya vitvaror är så dåliga…?
Vatten på golvet fick jag först vid åtgärd…men lätt att torka upp.
SÄKRA KÖKET MOT VATTENSKADOR
Goda exempel på hur vattenskadesäkra kök kan byggas
https://www.sakervatten.se/download...CD1549256ED0/Sakra-koket-mot-vattenskador.pdf
Men går det inte lite långt om köket ska vattensäkras som om det vore badrum/tvättstuga, för att nya vitvaror är så dåliga…?
Vår förening hade problem med vredet på ca 20 st köksfläktar från b*sch. Det vittrade sönder på ca 2-3 veckor.
Frysen från samma tillverkare stod och spolade kylvätska i systemet 30-40 minuter per hel timme.
Frånluftsvärmepumparna från c*mfortzone fick flera hus att vibrera. Man kunde ana vibrationer upp på andra våningen i våra tvåvåningsradhus.
Ingen av tillverkarna ville ta ansvar för sina produkter. Båda tyckte det skulle vara så.
Frysen från samma tillverkare stod och spolade kylvätska i systemet 30-40 minuter per hel timme.
Frånluftsvärmepumparna från c*mfortzone fick flera hus att vibrera. Man kunde ana vibrationer upp på andra våningen i våra tvåvåningsradhus.
Ingen av tillverkarna ville ta ansvar för sina produkter. Båda tyckte det skulle vara så.
Oreglerad kapitalism i sitt nötskal. Nyliberaler tror att marknaden skall reglera problemet, men gång på gång får vi känna att så inte är fallet.wildeside skrev:
Vi lagade vår nyinköpte Electrolux diskmaskin tre gånger på typ fem år. Gummi gick sönder och fastnade i motorn, slang vittrade sönder, osv. Till slut sa reparatören att det inte lönade sig - ”köp nytt”.
Finns det statistik någonstans över tillförlitligheten för olika tillverkare? Branschorganisationen i artikeln borde väl veta hur felen fördelar sig mellan olika märken?
För bilar finns det gott om felstatistik från olika branschorganisationer så man kan göra ett informerat val. Det är inte säkert att tillförlitlighet alltid är viktigast, vissa kunder kanske hellre vill ha lägre pris eller sofistikerad design, men man vet åtminstone hur siffrorna ser ut. När det gäller vitvaror famlar man i mörkret.
För bilar finns det gott om felstatistik från olika branschorganisationer så man kan göra ett informerat val. Det är inte säkert att tillförlitlighet alltid är viktigast, vissa kunder kanske hellre vill ha lägre pris eller sofistikerad design, men man vet åtminstone hur siffrorna ser ut. När det gäller vitvaror famlar man i mörkret.
Problemet är att allt handlar om kronor och ören. Hittar de en billigare slangkoppling som är 15% billigare så hugger de.
Materialen i maskinerna är så billiga de bara kan bli för att företagen ska tjäna så mycket det bara går.
Jag har själv en diskmaskin från Bosch som under sina drygt fem år lagad fyra gånger på garanti för E14-larm alla gånger.
Tror inte bolaget har gjort vinst på vår maskin.
Materialen i maskinerna är så billiga de bara kan bli för att företagen ska tjäna så mycket det bara går.
Jag har själv en diskmaskin från Bosch som under sina drygt fem år lagad fyra gånger på garanti för E14-larm alla gånger.
Tror inte bolaget har gjort vinst på vår maskin.
Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Stefflo skrev:Problemet är att allt handlar om kronor och ören. Hittar de en billigare slangkoppling som är 15% billigare så hugger de.
Materialen i maskinerna är så billiga de bara kan bli för att företagen ska tjäna så mycket det bara går.
Jag har själv en diskmaskin från Bosch som under sina drygt fem år lagad fyra gånger på g
Bosch hade en omsättning på 71.5 miljarder Eur förra året och en vinst (EBIT) på under 2 miljarder EUR. Att göra en vinst på ca 3% pekar snarare på att de verkar på en ytterst konkurrensutsatt marknad och därför måste pressa priset för att sälja.Stefflo skrev:Problemet är att allt handlar om kronor och ören. Hittar de en billigare slangkoppling som är 15% billigare så hugger de.
Materialen i maskinerna är så billiga de bara kan bli för att företagen ska tjäna så mycket det bara går.
Jag har själv en diskmaskin från Bosch som under sina drygt fem år lagad fyra gånger på garanti för E14-larm alla gånger.
Tror inte bolaget har gjort vinst på vår maskin.
Som någon ovan gnällde på, detta är kapitalism at its finest: en fri och konkurrensutsatt marknad som pressar priset för sig som konsument.
För den som vill ha något som håller så finns det andra tillverkare. Då tenderar en diskmaskin att kosta 25k+ och det är det ingen som vill betala när de renoverar köket var tionde år. You all brought this on yourself…
håller dock med om att det är brist på transparens (statistik).
"Bosch hade en omsättning på 71.5 miljarder Eur förra året och en vinst (EBIT) på under 2 miljarder EUR. Att göra en vinst på ca 3% pekar snarare på att de verkar på en ytterst konkurrensutsatt marknad och därför måste pressa priset för att sälja."
Det kan också vara så att inget företag har råd med dålig kvalitet någon längre tid...
Utan information om kvalitet så har vi konsumenter ingen möjlighet att påverka genom att rösta med fötterna. Sedan hjälper det iofs inte om alla är lika dåliga...
Kommer ni ihåg ståhejet om klorblekning på 90-t(?)?
Nästan över en natt försvann alla vita klorblekta kaffefilter och ersattes av bruna oblekta. Det var konsumentmakt at its finest. Kanske var det undantaget som bekräftar regeln med tanke på konsumtionshysterin som råder.
Det kan också vara så att inget företag har råd med dålig kvalitet någon längre tid...
Utan information om kvalitet så har vi konsumenter ingen möjlighet att påverka genom att rösta med fötterna. Sedan hjälper det iofs inte om alla är lika dåliga...
Kommer ni ihåg ståhejet om klorblekning på 90-t(?)?
Nästan över en natt försvann alla vita klorblekta kaffefilter och ersattes av bruna oblekta. Det var konsumentmakt at its finest. Kanske var det undantaget som bekräftar regeln med tanke på konsumtionshysterin som råder.
Ja, kunde man lägga ut statistiken det bygger på som öppna data så hade konsumenter kunnat ta del av informationen utifrån eget intresse. Även om kanske tillverkare saknas i statistiken (??) så finns det säkerligen mycket annan information i statistiken som kan vara intressant.J jgg skrev:Finns det statistik någonstans över tillförlitligheten för olika tillverkare? Branschorganisationen i artikeln borde väl veta hur felen fördelar sig mellan olika märken?
För bilar finns det gott om felstatistik från olika branschorganisationer så man kan göra ett informerat val. Det är inte säkert att tillförlitlighet alltid är viktigast, vissa kunder kanske hellre vill ha lägre pris eller sofistikerad design, men man vet åtminstone hur siffrorna ser ut. När det gäller vitvaror famlar man i mörkret.
Nu är den här artikeln som redaktionen skummat från vattenskadecentrums artikel baserad på vattenskaderapporten som i sin tur baseras på vattenskadestatistiken från svenska försäkringsbolag.
Här är den 38-sidiga vattenskaderapporten iallafall http://www.vattenskadecentrum.se/do...906155767967C4AFE/Vattenskaderapport-2020.pdf
Den kanske kommer om vi börjar fråga efter den. Det kanske är vi själva som inte bryr oss tillräckligt om kvaliteten? Visst, man blir besviken när ett kylskåp går sönder efter två år, men vad prioriterar man när man ska köpa vitvaror? Kanske pris och design är viktigast för de flesta just där i köpögonblicket?Oldboy skrev:
Först och främst behöver vi information om vilka märken och modeller som har kvalitetsproblem. Jag har just mejlat Staffan Moberg, som uttalade sig i artikeln, och frågat om den statistiken finns att tillgå.