Jag behöver kapa bänkskivan ett par dm för att den ska passa in. Skarven kommer att bli väldigt synlig och ska passas ihop med en annan bänkskiva som ligger åt andra hållet (hörn). Skivorna är fasade lite i kanten så jag behöver nog hyvla till den andra så att man får en tät skarv..

Vore otroligt tacksam för alla eventuella knep och råd ni kan ge mig för att få en bra kapning/skarv. Vill helst inte ha någon täcklist över skarven, utan skivorna ska ligga direkt mot varandra..

Så som jag funderat nu är att sätta en liten list på undersidan av skivan som ska kapas, och såga efter den med cirkelsågen, för att sedan försiktigt hyvla till kanten. Samt hyvla bort 5mm på den andra skivan där de möts för att få bort fasen.

här är bilder på bänkskivorna.
board1.jpg
board2.jpg


Som sagt, vore ytterst tacksam för hjälp med det här..

Johan
 
Ska du kapa skivan själv krävs det minst en bra cirkelsåg samt skena - eller litst som du skrev. Jag skulle nog se mej om efter ett snickeri som gör det för en vetelängd...

Fasningen kan man få bort med en överhandsfräs.
 
Jag gjorde det där åt en kompis, där var dock framkanten på skivan rund. Dessutom var den vänstra skivan på bilden längre, den räckte ända in till väggen om du förstår vad jag menar.

Då gjorde jag iaf ett snitt längs med skivan så att rundningen försvann. Deta avslutades med ett kap 45g så att skivornas rundning passar mot varandra. Jag använde ett billigt sågbord (hercules från bauhaus) samt en sticksåg får 45g kapet. Snittytorna blev perfekta - blev faktiskt förvånat själv över hur bra det blev.

Om du verkligen menar att skivorna skall fogas samman som dom ligger på första bilden skulle jag nog inte göra det själv, det är för svårt att få bra (det är det längsgående snittet i den högra skivan som är svårt, dels avslutningen, dels att få det vinkelrätt).
 
bänkskivan är för kort för att man ska kunna göra 45graders kapning, annars hade jag gjort det med...

ah, verkar bli svårt det här...
har problem att transportera skivorna nånstans med, så blir tvungen att fixa själv...
 
johan_p skrev:
bänkskivan är för kort för att man ska kunna göra 45graders kapning, annars hade jag gjort det med...

ah, verkar bli svårt det här...
har problem att transportera skivorna nånstans med, så blir tvungen att fixa själv...
Du missförstår. 45g kapningen skall bara göras (i ditt fall) där skivan är fasad dvs ca 4mm in i ditt fall. Men är inte bänkskivan längre får du andra problem så det är nog klokt att prata med sågis.
 
Kan du inte kapa skivan skivan i den andra änden för där kanske det är lättare att göra en snygg avslutning mot skåp, tomma intet eller vad du nu har där?
V-et som blir mellan skivorna kan du ju fylla med någon fog om du vill om du inte vill ha en list.
 
GasGlad skrev:
Kan du inte kapa skivan skivan i den andra änden för där kanske det är lättare att göra en snygg avslutning mot skåp, tomma intet eller vad du nu har där?
V-et som blir mellan skivorna kan du ju fylla med någon fog om du vill om du inte vill ha en list.
kapa i andra änden går inte för jag tänkte över huvudtaget inte alls i början och sågade glatt ut hål för hällen...

hört att man ska kunna blanda sågspån med trälim och använda som spackel, tror ni det skulle kunna fungera, eller skulle det bara se konstigt ut?
 
det där lät som ett ruggigt bra tips! tackar!
har sågat till skivorna nu, och ja, snittet blev ju rakt och så men det är ju inte perfekt, så lite sådan fog skulle sitta fint...

är björkskivor btw

får kolla runt och se om man kan hitta sådan för björk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.