Hej alla kloka!

har en fundering, vill bli av med ljudröst som hörs i vår tvåvåningshus. Jag har ganska högt i tak och vill helst inte riva upp golv från övervåning och hela den delen.

kan jag köpa OBS skivor och bara skruva på befintligt vägg i undervåningen för att bli av med ljudet?
 
Dra OSB på dina gipsväggar så ska du se bättre skillnad.

OSB+gips
 
Agge87 Agge87 skrev:
Dra OSB på din gipsvägg så ska du se bättre skillnad.
förslag på vilken OSB som är bäst lämpad mot ljudet?
 
  • Stapel av OSB-skivor (oriented strand board) i olika lager för byggprojekt, storlek 11x2390x897mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Agge87 Agge87 skrev:
I ditt fall spelar det ingen större roll då du enbart ska använda det för ljudisolering eller har jag fel?

OSB nu och inte spånskivor blir jobbigt om skruvarna åker genom om nu skulle sätta upp något tyngre.



[länk]
det stämmer, enbart för ljudisolering men vill ha det bästa resultatet, föreslår du då OSB + gipsskiva? hur mycket i DB tror du att de sänker ljudet? Eller räcker det med dubbellager av gipsskivor kanske?
 
D Daniel112209 skrev:
det stämmer, enbart för ljudisolering men vill ha det bästa resultatet, föreslår du då OSB + gipsskiva? hur mycket i DB tror du att de sänker ljudet? Eller räcker det med dubbellager av gipsskivor kanske?
Tänkte mer hållbarhet men om det hörs så pass tydligt så är det ju bättre med flera lager gips :)
Kanske 3 tunna lager :whistle:

Det beror ju helt och håller vad det är för isolering bakom väggen osv. Men någonstans mellan 2-5db?
 
Agge87 Agge87 skrev:
Tänkte mer hållbarhet men om det hörs så pass tydligt så är det ju bättre med flera lager gips :)
Kanske 3 tunna lager :whistle:

Det beror ju helt och håller vad det är för isolering bakom väggen osv. Men någonstans mellan 2-5db?
alltså om jag säger att man kan prata i normalröst och höras jättetydligt ovan. Har man tvn på så hörs det otroligt mycket. Nästan så en viskning hörs.. ja du fattar:/.

skickar bild på hur det eventuellt ser ut:

Det finns liksom inget ytterligare förutom träskivor ovan och under ”taket”. Vad har du för förslag för att förminska ljudet så mycket som möjligt?
 
  • Byggställning med öppet träbjälklag och verktyg sett ovanifrån relaterat till diskussion om ljudisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat golvbjälklag med synliga träskivor och bjälkar mellan våningsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel112209 skrev:
alltså om jag säger att man kan prata i normalröst och höras jättetydligt ovan. Har man tvn på så hörs det otroligt mycket. Nästan så en viskning hörs.. ja du fattar:/.

skickar bild på hur det eventuellt ser ut:

Det finns liksom inget ytterligare förutom träskivor ovan och under ”taket”. Vad har du för förslag för att förminska ljudet så mycket som möjligt?
haha fan va jobbigt! Men du har väl isolering i golvbjälklagret?

Ellllller?
För jag menar… då är ju problemet inte bara väggarna.
 
Agge87 Agge87 skrev:
haha fan va jobbigt! Men du har väl isolering i golvbjälklagret?

Ellllller?
För jag menar… då är ju problemet inte bara väggarna.
haha vettifan det var nu man skulle gått byggprogrammet men gick handel så ingen aning. Men om vi säger såhär, huset byggdes 70 talet och även stegljud hörs. Men vårt största problem är vardagsrummet och rummet ovanför. Där vill få det som mest ljudisolerat.

Vad tänker du om 3-4 lager gipsskivor, bör det göra en rejäl rejäl skillnad eller?
 
Haha är heller ingen byggexpert men pratat med brorsan och han sa glasull i golvet

Om du nu vill köra 3 gipsskivor så får du sätta tunna.
Öppna upp golvet?

vad har du för golv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.