A
ovanpå spisen har du ett vred, vad gör detta?
Sedan har du en termometer på stigarröret...
Den ska upp till ca 50-60grader. då kommer det nog bli trevligare inne..
 
A
Eld brinner i en gammal spispanna med synlig glaslucka, omgiven av rörigt golv med skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En uppladdad spispanna full med aska, redo att hålla värmen hela natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ved fylld i en spispanna bakom en smutsig glaslucka med förväntningar om att värma hela natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är min spispanna..
Och när jag lägger in fullt...
Detta bör räcka för min del hela natten nu..
 
Maskintok skrev:
Jag har någon tjeckisk panna från 1984.
16kw.
jag har en draglucka som står på vid gavel 99% av tiden jag eldar..
Jag börjar med att få upp hettan,. främst med hjälp av klen ved och stickor..
När det tagit sig rejält lägger jag på halvfullt i eldstaden... När detta har brunnit ner till halva, då lägger jag in helt fullt i eldstaden..
Efter detta så stöd eldar jag bara under resten av tiden... skrivande stund 17.6 minus ute... 27.8 grader inne... 22 % luftfuktighet..
Så det är bra system bara man blir vän med dessa...
Vet inte om jag är för mjäkig med veden då. Efter leveransen av denna fina ved idag (hade innan dess annan ved som inte var lika torr men bör ha varit torr nog, så den kanske är orsaken tidigare dagar) så slängde jag på en massa flisor och lite finsplint på glödbädden och öppnade reglaget. Gick och satte på vattenkokaren och så hade elden tagit en sån jävla fart att det kom lågor ur luftrosetten på laddningsluckan.

Kan du inte ta en bild imorgon innan du tänder, bara så jag får en uppfattning om vad som är rimlig mängd i din panna? 28 grader är för varmt för mig men max 21 och ca 18 större delen av dagen är lite för kallt ändå. Sedan ska man väl inte elda mer än 3kg ved i timmen men inte står jag och väger veden innan jag laddar... Hm.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
[bild] [bild] [bild]
Här är min spispanna..
Och när jag lägger in fullt...
Detta bör räcka för min del hela natten nu..
Vredet ovanpå är reglaget för att öppna och stänga spjället. Står på maximalt öppet.

Ha, du läste mina tankar om foto, tack så mycket!!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
gårdsmara gårdsmara skrev:
Vet inte om jag är för mjäkig med veden då. Efter leveransen av denna fina ved idag (hade innan dess annan ved som inte var lika torr men bör ha varit torr nog, så den kanske är orsaken tidigare dagar) så slängde jag på en massa flisor och lite finsplint på glödbädden och öppnade reglaget. Gick och satte på vattenkokaren och så hade elden tagit en sån jävla fart att det kom lågor ur luftrosetten på laddningsluckan.

Kan du inte ta en bild imorgon innan du tänder, bara så jag får en uppfattning om vad som är rimlig mängd i din panna? 28 grader är för varmt för mig men max 21 och ca 18 större delen av dagen är lite för kallt ändå. Sedan ska man väl inte elda mer än 3kg ved i timmen men inte står jag och väger veden innan jag laddar... Hm.
Jo det kan jag göra.
Jag lägger in ca 10 kg ved när jag tänt..
Jag har 25l dunkar som jag har veden i.. alltså som vedkorgar..
Och min panna rymmer nästan en hel sådan laddning varje gång..
eldar 8-12 såna dunkar om dygnet..

Men nu har jag väldigt varmt inne..
Det är för att jag ska ha ca 20-21 grader på morgonen..vid 20.minus..

men absolut att jag tar bilder.. (y)
 
A
gårdsmara gårdsmara skrev:
Vredet ovanpå är reglaget för att öppna och stänga spjället. Står på maximalt öppet.

Ha, du läste mina tankar om foto, tack så mycket!!
Varsågod.
Och var inte rädd för att elda på..
Du hör när det blir för varmt.
Då låter pannan som straxt innan det kokar i en kastrull och då spolar du hetvatten, öppnar kranen för system påfyllning så det kommer ut i skallerröret.
Och stänger dragluckan, låter detta vara en stund och sedan tar du en kopp kaffe..
Och börjar om sakta... ;):rofl:
 
gårdsmara gårdsmara skrev:
Draglucka och regulator med kedja.
Dragregulatorn skall vara så inställd att när pannan kommer upp i 75-80C så ska kedjan vara slak och dragluckan(primärluften) vila på ställskruven.
Ställskruven ska vara så inställd så att när du tittar i sekundärluftluckan så (lilla luckan på övre eldstadsluckan) så ska det brinna hyffsat rent utan för mycket sotslöjor.

Den undre luckan är primärluften, den övre lilla vridluckan är sekundärluften. Vredet ovanpå bakpå panna är rökgasspjället.

Ska du elda ekonomiskt så ska du inte ha mer drag än att en tändstickslåga med god marginal dras i när du håller den intilt sekundärluftsspjället
 
Maskintok skrev:
Jo det kan jag göra.
Jag lägger in ca 10 kg ved när jag tänt..
Jag har 25l dunkar som jag har veden i.. alltså som vedkorgar..
Och min panna rymmer nästan en hel sådan laddning varje gång..
eldar 8-12 såna dunkar om dygnet..

Men nu har jag väldigt varmt inne..
Det är för att jag ska ha ca 20-21 grader på morgonen..vid 20.minus..

men absolut att jag tar bilder.. (y)
Ja tack för info och all hjälp! Jag får väl våga lägga på mer ved helt enkelt. Har aldrig fått upp termometern på röret över 40 men den mäter ju rörets temperatur och inte vattnets. Nu har jag iaf suttit så länge framför vedpannan och läst och skrivit här i forumet att jag blivit ordentligt varm, haha!
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
gårdsmara gårdsmara skrev:
Vet inte om jag är för mjäkig med veden då. Efter leveransen av denna fina ved idag (hade innan dess annan ved som inte var lika torr men bör ha varit torr nog, så den kanske är orsaken tidigare dagar) så slängde jag på en massa flisor och lite finsplint på glödbädden och öppnade reglaget. Gick och satte på vattenkokaren och så hade elden tagit en sån jävla fart att det kom lågor ur luftrosetten på laddningsluckan.

Kan du inte ta en bild imorgon innan du tänder, bara så jag får en uppfattning om vad som är rimlig mängd i din panna? 28 grader är för varmt för mig men max 21 och ca 18 större delen av dagen är lite för kallt ändå. Sedan ska man väl inte elda mer än 3kg ved i timmen men inte står jag och väger veden innan jag laddar... Hm.
Jag tror du lägger i lite för lite..
Ta gärna bilder på veden..
För den är lika viktig...
 
A
gårdsmara gårdsmara skrev:
Ja tack för info och all hjälp! Jag får väl våga lägga på mer ved helt enkelt. Har aldrig fått upp termometern på röret över 40 men den mäter ju rörets temperatur och inte vattnets. Nu har jag iaf suttit så länge framför vedpannan och läst och skrivit här i forumet att jag blivit ordentligt varm, haha!
Varsågod, skönt(y)
40 grader är stort sätt pissljummet
Jag har så hett vatten från blandaren att det ryker om det när jag spolar varmvatten... ;)
underbart till disken och att kunna duscha rejält varmt... Har ju 5 barn så det går åt fort.. beredare på 200 l.. Men ändå... :crysmile::crysmile:
 
L lat skrev:
Dragregulatorn skall vara så inställd att när pannan kommer upp i 75-80C så ska kedjan vara slak och dragluckan(primärluften) vila på ställskruven.
Ställskruven ska vara så inställd så att när du tittar i sekundärluftluckan så (lilla luckan på övre eldstadsluckan) så ska det brinna hyffsat rent utan för mycket sotslöjor.

Den undre luckan är primärluften, den övre lilla vridluckan är sekundärluften. Vredet ovanpå bakpå panna är rökgasspjället.

Ska du elda ekonomiskt så ska du inte ha mer drag än att en tändstickslåga med god marginal dras i när du håller den intilt sekundärluftsspjället
Tack så mycket för infon, ska sätta mig med manualens ritningar och titta på detta i helgen. Med 75-80 grader menar du som visas på termometern på röret? Enligt pappa hade personen från installationsfirman sagt att Dragluckan ska stänga sig över 35.. Det är ju en himla skillnad. Och jag tycker att när termometern står på 35 och luckan är stängd dör elden. Men det är väl det som är meningen med regleringen?

Mycket att sätta sig in i, tack för all hjälp!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
den där kedjan ska sitta på dragluckan för att styra öppnandet för att komma upp i grader..
Du kan ställa vredet på 50-60 och se vad som händer..
samt att kedjan ska vara sträckt..
 
Maskintok skrev:
Jag tror du lägger i lite för lite..
Ta gärna bilder på veden..
För den är lika viktig...
Ja jag ska våga lägga i lite mer imorgon, när jag kan höra suspekta kokljud och reagera med att öppna varmvattenkranarna om jag misstänker att systemet blir för varmt!

Och skorstenen sotades i februari, så även om husets tidigare ägare har eldat mjäkigt och det bildats mycket sot och tjära kanske det inte är så stor risk ändå? Kanske ska beställa ny sotning direkt i januari... Bara för att vara på den säkra sidan
 
A
gårdsmara gårdsmara skrev:
Tack så mycket för infon, ska sätta mig med manualens ritningar och titta på detta i helgen. Med 75-80 grader menar du som visas på termometern på röret? Enligt pappa hade personen från installationsfirman sagt att Dragluckan ska stänga sig över 35.. Det är ju en himla skillnad. Och jag tycker att när termometern står på 35 och luckan är stängd dör elden. Men det är väl det som är meningen med regleringen?

Mycket att sätta sig in i, tack för all hjälp!
35-40! då ligger du ju vid risken om sotbrand... :surprised:... Inte bra..
Man får ju tänka på verkningsgraderna mellan gammal och ny panna...
 
A
gårdsmara gårdsmara skrev:
Ja jag ska våga lägga i lite mer imorgon, när jag kan höra suspekta kokljud och reagera med att öppna varmvattenkranarna om jag misstänker att systemet blir för varmt!

Och skorstenen sotades i februari, så även om husets tidigare ägare har eldat mjäkigt och det bildats mycket sot och tjära kanske det inte är så stor risk ändå? Kanske ska beställa ny sotning direkt i januari... Bara för att vara på den säkra sidan
Kan du ju göra men det som isåfall kommer ske är att värmen för med sig en massa sot ut över taket... Men visst kan man låta viska en gång extra... Jag skulle nog göra detta innan jag började dra igång med för mycket eldning nu... För när snön ligger där och graderna är kalla.. Då vill du bara elda ;):crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.