Vi är spekulatnter på ett hus byggt - 65. Huset är 90kvm boyta och 90kvm källare. Kollat på planlösningen men ser inga alternativa lösningar förutom att bygga ut. Problemet är att sovrummet till höger om entrén i hallen känns lite väl litet för att ha som sovrum till ett av våra barn. Rummet är cirka 1.90x4 meter.
Hur hade ni gjort utan att bygga ut huset och hur hade ni gjort med planlösningen om ni ändå valt att bygga ut?
Mvh Alexander
 
  • Planritning av ett hus med benämningar, visar vardagsrum, kök, flera sovrum, badrum och uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stenar
  • Laddar…
BirgitS
Borde gå att göra ett sovrum av inre delen av vardagsrummet. Tar man bort kökshalvön borde det gå bra att få plats med ett matbord i mitten och en soffgrupp till höger. Det är klart att det blir lite trångt men så blir det om man ska få in 4-5 rum på 90 kvm.
 
Det ser ut som att det är någon form av förvaring ovanför trappen? Går det att bygga ett sängutrymme där som skulle funka i det lilla sovrummet? Ett litet loft ish.
 
Fn87 Fn87 skrev:
Det ser ut som att det är någon form av förvaring ovanför trappen? Går det att bygga ett sängutrymme där som skulle funka i det lilla sovrummet? Ett litet loft ish.
Går tyvärr inte då källartrappen och vindstrappan går i samma utrymme. Man går ner till källaren från hallen och upp till vinden från sovrummet.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Med lite smart möblering går det nog att göra ett barnrum av det lilla rummet ändå. Beroende på ålder kan loftsäng vara ett sätt att få mer yta till skrivbord eller soffa.

Min erfarenhet (från nu stora barn, en vuxen och en på gymnasiet) är att mindre barn är ju inte så mycket på sitt rum, inte äldre tonåringar heller så det är några år när de är mittemellan i åldern som de är på sitt rum med kompisar och då tror jag att finurlig möblering kan få det att funka.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Ett allmänt råd är att ni bör bo i huset en tid innan ni planerar stora förändringar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D datja skrev:
Ett allmänt råd är att ni bör bo i huset en tid innan ni planerar stora förändringar.
Det hade vi tänkt isåfall. Tänkte mest om det är rimligt att låta ett litet barn ha så litet rum eller om det går att andra till en bättre planlösning på nåt sätt så man slipper bygga till eller om man bör satsa på ett större direkt.
 
D
Pojkstreck Pojkstreck skrev:
Det hade vi tänkt isåfall. Tänkte mest om det är rimligt att låta ett litet barn ha så litet rum eller om det går att andra till en bättre planlösning på nåt sätt så man slipper bygga till eller om man bör satsa på ett större direkt.
2x4 m är helt ok en tid
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
D datja skrev:
2x4 m är helt ok en tid
Eftersom jag växte upp i två hus där barnsovrummen var kring 7 kvm så vet jag att det är helt okej under lång tid. Man fick in säng, skrivbord, bokhylla och garderob.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
Hur ser det ut runt huset? Är det friliggande med gott om plats åt alla håll eller grannar nära?

Som jag ser det finns tre alternativ;
1) använd lilla sovrummet som sovrum. Med smart möblering får man plats med mer än man tror.

2) dela av en del av vardagsrummet.

3) bygg ut nedåt i bild, ungefär som nedan, låt då lilla sovrummet bli passage till den nya delen där det både går att få in en toalett/bad och ett sovrum. Man kan använda denna passage till förvaring genom att ha garderober längs ena väggen om man behöver mer förvaring….
Ritning av husplan med förslag på utbyggnad markerad i blått och texten "ingång sov" skrivet för hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser källaren ut? Om det är möjligt att använda källaren som boutrymme är ett större barn förmodligen bara nöjd med att få rå om sig själv där nere om ni inreder ett sovrum. Tills barnen är så stora så att det är möjligt bör dryga 7 kvm räcka. Våra barn, 10 respektive 7 år, har fram tills nu haft varsina rum på den storleken och jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka längre än så. Nu har vi utrymmet så de kommer ändå få större, men absolut inte nödvändigt.
 
Är det inte möjligt att flytta väggen mellan sov/vrum I det övre sovrummet och dela av det? Visst, det blir inga gigantiska sovrum men i ett hus på 90kvm så kan man inte riktigt trolla :crysmile:

Om jag skulle byggt ut det hade jag nog övervägt att ta bort uterummet, göra som sovrummet nere till höger till allrum och gjort en vinkel med 2 st sovrum på baksidan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.