Hej,

Jag har en frånluftsvärmepump (ivt 590) samt LVA1 som sköter värmen och vattnet i huset.
Vi är väldigt nöjda med själva uppvärmningssättet.

LVA1 har suttit sedan 1986 och IVT 590 fyller 20 år nästa år så det känns dags att uppgradera sig.

Som jag har förstått på vissa installatörer så finns det inte så mycket alternativ till ersättare. Därav vänder jag mig till er med liknande system som har bytt ut eller är på gång att byta ut!
Att skaffa vattenburen värme är inget alternativ.

Alla andra alternativ och tankar är välkomna!

- luft/luft + varmvattenberedare?
 
J Josth skrev:
NIBE's rekommendation är F370 plus Alig VB250L; [länk]

Tycker ni ska vänta att byta tills IVT 590 rasar. Nya alternativ ger samma energibesparing om man inte väljer att konvertera till vattenburet uppvärmningssystem.
Jag hade en återförsäljare av Nibe hos mig häromdagen och han nämnde att det fanns en pump hos Nibe som var kompatibel med ett luftvärmeaggregat. Vet dock inte vilket.

Min tanke är att se över vad som är bäst hos oss.
Vi vill kunna kyla huset på sommaren och kunde värmekällan göra det också så hade det varit riktigt bra.

Går det inte köra någon lösning med två luft/luft som sköter värmning/kylning av luften samt en varmvattenberedare som värmer upp vattnet? Och stänga av tilluften via ventilation. Detta förutsätter ju att man fortfarande har någon slags frånluft.
 
Det är NIBE F370 som är kompatibel med luftvärmeaggregat. Klarar att kontinuerligt förse luftvärmeaggregatet med värme. Vill man ha kyla via tilluftskanalerna måste dessa vara kondensisolerade. Luftluftvärmepumpar är bara ett komplement till värmesystem som fungerar ibland, men inte ihop med luftvärmeaggregat. Om värmen från LLVP inte når alla rum måste det finnas en annan värmekälla och ventilationen måste alltid fungera. Till badrum och sovrum vill man ju kunna ha dörrarna stängda.
 
J Josth skrev:
Det är NIBE F370 som är kompatibel med luftvärmeaggregat. Klarar att kontinuerligt förse luftvärmeaggregatet med värme. Vill man ha kyla via tilluftskanalerna måste dessa vara kondensisolerade. Luftluftvärmepumpar är bara ett komplement till värmesystem som fungerar ibland, men inte ihop med luftvärmeaggregat. Om värmen från LLVP inte når alla rum måste det finnas en annan värmekälla och ventilationen måste alltid fungera. Till badrum och sovrum vill man ju kunna ha dörrarna stängda.
Tack för en bra beskrivning!

Vet inte om vi kommer kunna hålla oss till IVT590 rasar men jag förstår ditt resonemang.

Skulle du säga att den bästa lösningen för oss är att köra på Nibe 370f + ny LVA istället för att mixtra med någon annan slags lösning?

För att lösa kyla i huset så kanske man kan sätta in en luft-luft också. Som även hjälper att värma emellanåt?
 
Vill ni fortsätta med luftvärmeaggregat och frånluftsvärmepump är det bara NIBE's lösning som jag känner till. Tror inte det finns andra med motsvarande värmepump. Luftluftvärmepump ihop med luftvärmeaggregat kan bli lite trixigt att få att samspela men att kyla borde fungera ok.
 
J Josth skrev:
Vill ni fortsätta med luftvärmeaggregat och frånluftsvärmepump är det bara NIBE's lösning som jag känner till. Tror inte det finns andra med motsvarande värmepump. Luftluftvärmepump ihop med luftvärmeaggregat kan bli lite trixigt att få att samspela men att kyla borde fungera ok.
Jag tänker mer att luftluften kommer göra att huset värms snabbare dvs att LVAn behöver inte jobba lika hårt.

Men då kanske enbart en AC skulle installeras istället om ovan inte funkar?
Dock är ju prisskillnaden inte så stor.
 
När man installerar en LLVP stänger man i regel av värmen i alla rum dit värmen från LLVP når. Har man luftvärmeaggregat går inte det utan luften och ventilationen måste vara på överallt. Viss besparing borde man ändå få. Lika bra att köpa en riktig LLVP, inte bara en för A/C endast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.