Hej,

Vi håller på att planera ett nybygge på 200 kvm (100 per plan, trästomme) utanför Göteborg.

Jag är orolig över att det kommer bli väldigt varmt på sommaren utan kylning, och tänkte höra om ni tror att jag har fog för min oro.

Vi kommer ha uppskattningsvis 15-20 kvm fönster söderut utan något "externt" (träd eller liknande) skydd. Tänker såklart sätta dit markiser.

Vad tror ni? Just nu bor vi i lägenhet med fönster söderut och det kan bli riktigt varmt.
Borde vi planera in någon kyllösning?
 
richardtenggren
Varför inte? Det är väl en försumbar investering i det stora hela antar jag :)

Vi har börjat installera frikyla:)
 
Håller man på att bygga så kan man ju antingen sätta in frikyla direkt eller planera in det för framtiden med att bygga/planera därefter med ev rördragning och annat. Jag tycker ju att det är en självklarhet att planera för kyla i ett nybygge.....det finns väl ingen som skulle få för sig att köpa en bil utan fungerande ac....
 
V Vector skrev:
Håller man på att bygga så kan man ju antingen sätta in frikyla direkt eller planera in det för framtiden med att bygga/planera därefter med ev rördragning och annat. Jag tycker ju att det är en självklarhet att planera för kyla i ett nybygge.....det finns väl ingen som skulle få för sig att köpa en bil utan fungerande ac....
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför inte? Det är väl en försumbar investering i det stora hela antar jag :)

Vi har börjat installera frikyla:)

Kanske skulle nämnt från början att standard är uppvärmning med FLVP, så ingen frikyla i det fallet.

Har pratat med ett par stycken som tycker att man kan komplettera med LLVP, men varför kör man inte på LVVP + FTX med kylbatteri istället då från början?

BVP, FTX och frikyla är såklart smidigast med att man får allt, och ordentlig kapacitet.

Alternativen som jag ser det är (ingen inbördes ordning):

1) FLVP
Om man räknar med att inte behöva kyla. Billigast investering, och nästan samma driftskostnader som de andra.

2) LVVP + FTX med kylbatteri
Mellandyr investering. Kan användas för kyla, ger vettig ventilation. Tråkig utomhusdel.

3) BVP + FTX + Frikyla
Bäst och dyrast

Alternativ 1 hade varit smidigast om man säkert inte behöver kyla. Antagligen kompletterat med tilluftsnodul för ventilationens skull.

Bergvärme kommer inte löna sig ekonomiskt under våran livstid när Nibe själva räknar på det, så det är lyxalternarivet.

LVVP blir någon kompromiss, men det är trist med utomhusdelen på ett nytt hus. Det kanske är för att jag förknippar det med luft/luft, men det ser ut som något man lägger till för att man har en för dålig lösning från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.