Ja som rubriken säger jag är nog den sista i Sverige att renovera ett kök. Har nyss renoverat all el och alla ytskikt i min lägenhet och tänkte mig då att det bara är att leja ut allt till folk som kan, men min erfarenhet av det är att det verkligen inte skadar att vara påläst själv och planera ordentligt innan man drar igång, därför tar jag tacksamt emot tips om vad man ska tänka på och då särskilt kring vatten och avlopp.

El tycker jag att jag fattar hyfsat bra nu.

Så i mitt fall så vill jag flytta köket så att det ligger i det stora rummet i mitten (nuvarande matsal) från det långsmala rummet längst till höger där det ligger idag.

Grannen ovanför mig har lyckats göra detta och har dragit avlopp och vatten från det gamla köket til det nya

Lite funderingar:

  • Diskhon i hans fall har lagts på den korta väggen närmast det gamla köket. Jag skulle hellre vilja ha det på den längre väggen. Jag har antagit att man bara kan dra det bakom skåpen och sedan under golvet när man kommer till punkten där han har sin diskho, men det kanske är fel tänkt?
  • Hur tusan planerar man för detta? Är det möjligt att förbereda dragning av vatten , avlopp och el och fortfarande ha det gamla köket funktionsdugligt tills det nya är uppe?
  • Jag skulle vilja förstå hur mycket jobb det är med att dra om allt och var man kan placera diskho och diskmaskin. Är det ens möjligt att bedöma utan att först bryta upp golvet och se hur bjälkarna går? Jag har givetvis frågat grannen men tyvärr var det medlemmen innan honom som gjorde detta så jag har bara ritningen att gå på
 
  • Ritning av en lägenhetsplan med en markerad flytt av köket från ett rum till ett annat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Menar du från det långsmala rummet till VÄNSTER? Annars hänger jag inte helt med.

Ritningen är från din grannes lägenhet antar jag?

har du kollat på konstruktionsritningarna? Beroende på vad du bor kan du få dem (om de finns) ifrån kommunen. Fråga föreningen annars. Det brukar finnas en bjälklagsritning med balkar och spännriktningar utritade.

Jag kan tänka mig att bjälklaget består av träreglar mellan stålbalkar som i sin tur spänner till de bärande fasad- och hjärtväggarna. Som du nämner spelar det ju roll vilken håll de spänner ifall du vill dra rör i bjälklaget.
 
G Gusten_Gnuk skrev:
Hej,

Menar du från det långsmala rummet till VÄNSTER? Annars hänger jag inte helt med.

Ritningen är från din grannes lägenhet antar jag?

har du kollat på konstruktionsritningarna? Beroende på vad du bor kan du få dem (om de finns) ifrån kommunen. Fråga föreningen annars. Det brukar finnas en bjälklagsritning med balkar och spännriktningar utritade.

Jag kan tänka mig att bjälklaget består av träreglar mellan stålbalkar som i sin tur spänner till de bärande fasad- och hjärtväggarna. Som du nämner spelar det ju roll vilken håll de spänner ifall du vill dra rör i bjälklaget.
Ja absolut vänster ska det vara. så flytten sker enligt den röda pilen. Det är grannens ritning ja.

Jag har tyvärr inte hittat några konstruktionsritningar på exakt mitt hus men har hittat det på ett hus som liknar mitt väldigt mycket och är byggt under samma tidsperiod (två år tidigare) och ja det är nog mycket sannolikt så att det ser ut som på bifogad bild.

Vad som talar för detta är att grannen dragit sitt avlopp så som han gjort istället för att dra det från den långa väggen upp till toaletten vid entren. det hade varit kortare

Jag har en idé om att man skulle kunna göra så istället men då gå via taket, vilket skulle kräva en pump typ Sanivite. Taket är sänkt rätt rejält på andra sidan den väggen så det skulle vara mindre än två meter och dessa pumpar verkar klara upp emot 8 meter
 
  • Öppen konstruktionsritning av ett hus med detaljerade sektioner och planvyer, inklusive textbeskrivningar på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du pratat med styrelsen? Du behöver ju ändå tillstånd från föreningen och styrelsen kanske har kvar underlag från den ombyggnad som gjordes i grannlägenheten?
 
1 16386 skrev:
Har du pratat med styrelsen? Du behöver ju ändå tillstånd från föreningen och styrelsen kanske har kvar underlag från den ombyggnad som gjordes i grannlägenheten?
Ja jag har ansökt om tillstånd från styrelsen. Det var de som tipsade om att grannen gjort detta, men tyvärr hade de inget material, men jag lyckades hitta hans ritning på statsbyggnadskontoret
 
Aj då. Och bygganmälan till stadsbyggnadskontoret innehöll alltså inte mer underlag än ritningen du hittat?
 
Nej det var det som fanns. Fanns en ännu mer översiktlig bild som lämnades in i planeringsstadiet.

Jag förstår inte riktigt hur man har gjort med avlopp i det här fallet. Bjälkarna borde ju ligg hyfsat tätt så om man drar som på hans ritning borde man ha passerat någon bjälke kan jag tycka. Känns som att man måste dra det i en mycket mera rak linje från stammen för att inte behöva ta sig igenom en bjälke, men jag är verkligen helt grön på detta
 
Om bjälklaget är som bilden du bifogat från ”Så byggdes husen” så är primärbalkarna i trä och spänner antagligen norr till söder i delen med gamla köket. Då tänker jag att man måste gå igenom flera av golvbjälkarna.

Som sagt kan primärerna också vara i stål och sekundärer i trä som då ligger på andra hållet. Svårt att veta helt säkert. Jag skulle nog försöka bryta upp försiktigt eller använda regelsökare eller dylikt (funkar ju för både trä och stål) för att bilda mig en uppfattning
 
Regeldetektor är ju ingen dum idé. En sån har jag ju. Har använt den på väggar men tänkte inte på att den kanske funkar på golv också. Vet inte riktigt hur mycket golv och undergolv det är över men värt ett försök åtminstone
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
C craig_karr skrev:
Ja jag har ansökt om tillstånd från styrelsen. Det var de som tipsade om att grannen gjort detta, men tyvärr hade de inget material, men jag lyckades hitta hans ritning på statsbyggnadskontoret
I vår förening på 50 lägenheter har två familjer bytt plats på köket. De omkringboende har fått div problem med sitt vatten, avlopp och ventilation sedan dess, som man trott sig orsakats av dessa ombyggnationer.
Jag har inga detaljer, är inte med i styrelsen, men numera är inget "platsbyte" kök/sovrum tillåtet i föreningen, öht..
Fler av dem nuvarande styrelsemedlemmar är i byggbranchen, inga ombyggnadsansökningar accepteras här.
PS Fastighet fr 1880, välskött som tusan
 
65starss 65starss skrev:
I vår förening på 50 lägenheter har två familjer bytt plats på köket. De omkringboende har fått div problem med sitt vatten, avlopp och ventilation sedan dess, som man trott sig orsakats av dessa ombyggnationer.
Jag har inga detaljer, är inte med i styrelsen, men numera är inget "platsbyte" kök/sovrum tillåtet i föreningen, öht..
Fler av dem nuvarande styrelsemedlemmar är i byggbranchen, inga ombyggnadsansökningar accepteras här.
PS Fastighet fr 1880, välskött som tusan
Där ser man.Jag fick min flytt godkänd idag under förutsättning att jag inte gör åverkan på bärande konstruktion, att jag gör en bygganmälan, enbart anlitar auktoriserade fackmän och anlitar en oberoende auktoriserad besiktningsman och lämnar in hans rapporter till styrelsen.

Det tycker jag är rimligt. Det är ganska svårt för en styrelse att neka en medlem att renovera sin lägenhet. det krävs att styrelsen kan visa att det kommer att orsaka skada eller olägenhet för föreningen. Jag tror inte att man kommer undan med att säga att man tror att andras renoveringar har gett problem.

I mitt fall handlar det också om att flytta köket till en nuvarande matsal, vilket är en annan sak än att flytta köket till en plats ovanför någon annans sovrum. Det finns ingen granne som har sovrum över eller under det nya köket i mitt fall.

Jag talar ju så klart i egen sak, men jag har svårt att se att det skulle ge problem för någon annan att jag drar några rör ett par meter så länge det görs av en auktoriserad firma.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.