Hej!

Jag har precis flyttat in i ett hus som värms via vedpannan i köket. Att elda i vedpannan är helt nytt för mig men jag har fått noggranna instruktioner av min far, som i sin tur tog hit någon från firman som installerade den ursprungligen (2011) som visade och förklarade allt.

Nu är det ca -10 till -15 ute och jag får inte upp värmen i huset till över 20-21 grader. Större delen av dagen ligger tempen på 17-18. Ska man nöja sig? Det drar lite från golv och fönster så det känns ju ändå lite kallt här hemma, trots raggsockor, tofflor, mössor och fleecetröja. Eller går det att få huset någon grad varmare? I sådana fall, hur? Mer ved per påfyllning? Läste här: https://www.naturvardsverket.se/vag...vedeldning/elda-med-ved-i-kamin-spis-och-ugn/ att man bara ska fylla på med 2-3 klabbar åt gången. Har fin, torr blandved.

Huset är ca 100 kvadrat och ännu ganska tomt då jag just flyttat in och en del av mina grejer inte kommit än.

Vi har en termometer som sitter på röret som går ut från pannan och den mäter alltså rörets temperatur. Tyvärr mäter den inte Den hamnar på mellan 30-40 grader. Tyvärr lossnade kedjan från det automatiska reglaget till den lilla luckan längst ner som släpper in luft.

Har ställt in elpatronen på 40, så att den går igång om vattentempen i systemet sjunker till under 40. Är det för kallt? Både jag och hund vaknar med kall nos och lite köldsnor.

Tack på förhand för alla tips om hur man håller sig varm i kylan! :)
 
Bar en kökspanna då ingen tank eller så, hur går rören från pannan, ett rör upp i tak och ett ner golv. Ta ett foto på lagom avstånd så allt kommer med, panna/röretc.
 
J jonaserik skrev:
Bar en kökspanna då ingen tank eller så, hur går rören från pannan, ett rör upp i tak och ett ner golv. Ta ett foto på lagom avstånd så allt kommer med, panna/röretc.
Ingen tank. Expansionskärl på vinden. Röret från pannan går upp i taket där även elpatron sitter. Om röret går ner i golvet så ser jag det inte då pannan är inkaklad.

Glömde att säga att jag håller dragluckan öppen med hjälp att ha kilat fast ett litet verktyg i metall i den. Draglregulatorns kedja har släppt och jag vet inte vilken länk jag ska fästa igen för att det ska bli rätt dragreglering. Spjället låter jag stå helt öppet hela tiden. Ska se om jag kan fixa bilder.
 
J jonaserik skrev:
Bar en kökspanna då ingen tank eller så, hur går rören från pannan, ett rör upp i tak och ett ner golv. Ta ett foto på lagom avstånd så allt kommer med, panna/röretc.
 
  • Gammal vedspis i kök med vita kakelväggar och en hög ved bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet utrymme i vägg ovanför vit kakelklädd diskbänk, möjlig plats för integrerad utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation i skåp med synliga rör, cirkulationspump och manometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En riktigt gammal panna då, finns det någon pump, om inte så är det självcirkulation på system, mycket vanligt förr i hus , värmen går av egen termokraft runt upp i tak och ner i golv. Dessa system är mycket känsliga för luft, den minsta luftbubbla som finns kan stoppa hela flödet.
 
J jonaserik skrev:
En riktigt gammal panna då, finns det någon pump, om inte så är det självcirkulation på system, mycket vanligt förr i hus , värmen går av egen termokraft runt upp i tak och ner i golv. Dessa system är mycket känsliga för luft, den minsta luftbubbla som finns kan stoppa hela flödet.
Står tillverkningsår 2010 på den nästan helt försvunna klisterlappen fram, tror den installerades 2011. Cirkulationspumpen syns på sista bilden.
 
Den där pannan tillverkades fram till 2018-2020.
Mycket bra panna, men klarar inte modena miljökrav.

Hur går rören vidare?
Finns det nåt i källaren?
 
L lat skrev:
Den där pannan tillverkades fram till 2018-2020.
Mycket bra panna, men klarar inte modena miljökrav.

Hur går rören vidare?
Finns det nåt i källaren?
Har ingen källare, tror att röret går upp genom badrummet på övervåningen och sedan till expansionskärlet på vinden för att sedan gå vidare till radiatorerna i alla rum.
 
En cirkpump finns , snurrar den, den lyser men står på lägsta fart, finns en T-knapp som man trycker på ett antal ggr och flyttar sig indikeringen åt höger, finns det som en stigande skala på den som syns vi flera tryckningar ska du ställa den på max, kan vara ca 4 eller 5 som fyrkantiga punkter som blir större, blir som en kil med start till vänster om jag inte minns fel, Syns inte hur det är , för långt ifrån..
 
Varför ska han köra pumpen på max?
 
Naturlagarna styr det med flöde, i dessa system som är från början självcirk. Rör går upp i tak och ner, har det varit lite kok så kan det finnas luft i rören i tak eller på vind, det gäller att försöka knuffa bort en bubbla och det görs med maxfart på en pump. Har man tur så åker runt ,hamnar i pannan, och upp i exspansionskärlet där det går ut det fria när det är ett öppet system.
 
A
gårdsmara gårdsmara skrev:
Hej!

Jag har precis flyttat in i ett hus som värms via vedpannan i köket. Att elda i vedpannan är helt nytt för mig men jag har fått noggranna instruktioner av min far, som i sin tur tog hit någon från firman som installerade den ursprungligen (2011) som visade och förklarade allt.

Nu är det ca -10 till -15 ute och jag får inte upp värmen i huset till över 20-21 grader. Större delen av dagen ligger tempen på 17-18. Ska man nöja sig? Det drar lite från golv och fönster så det känns ju ändå lite kallt här hemma, trots raggsockor, tofflor, mössor och fleecetröja. Eller går det att få huset någon grad varmare? I sådana fall, hur? Mer ved per påfyllning? Läste här: [länk] att man bara ska fylla på med 2-3 klabbar åt gången. Har fin, torr blandved.

Huset är ca 100 kvadrat och ännu ganska tomt då jag just flyttat in och en del av mina grejer inte kommit än.

Vi har en termometer som sitter på röret som går ut från pannan och den mäter alltså rörets temperatur. Tyvärr mäter den inte Den hamnar på mellan 30-40 grader. Tyvärr lossnade kedjan från det automatiska reglaget till den lilla luckan längst ner som släpper in luft.

Har ställt in elpatronen på 40, så att den går igång om vattentempen i systemet sjunker till under 40. Är det för kallt? Både jag och hund vaknar med kall nos och lite köldsnor.

Tack på förhand för alla tips om hur man håller sig varm i kylan! :)
Hur är det på era element?
vred eller termostater?
Jag har efter att ha läst tråden ett liknande system.
28 grader varmt inne för tillfället.
Men jag har mina element helt öppna.
lufta med pumpen avstängd.
fullt drag i spisen, det är inte så att det pyser lite om veden när den brinner?
 
Maskintok skrev:
fullt drag i spisen,
Var försiktig med det, skaffa en rökgastermometer så att du har koll på detta.
De här pannorna åker lätt upp i +350C om man inte håller koll på spjället, och det gillar inte skorstenen.
 
A
L lat skrev:
Var försiktig med det, skaffa en rökgastermometer så att du har koll på detta.
De här pannorna åker lätt upp i +350C om man inte håller koll på spjället, och det gillar inte skorstenen.
Det var TS eld jag ville få information om den pyste lite.. Eller om veden är riktigt torr..

min spispanna den går utmärkt..
likaså mår min skorsten prima...
 
Maskintok skrev:
Hur är det på era element?
vred eller termostater?
Jag har efter att ha läst tråden ett liknande system.
28 grader varmt inne för tillfället.
Men jag har mina element helt öppna.
lufta med pumpen avstängd.
fullt drag i spisen, det är inte så att det pyser lite om veden när den brinner?
Vred. Det var en kille här från installationsfirman och kollade alla element och fixade dem för några veckor sedan då inte alla blev ordentligt varma när man kände på dem. Det blir de dock nu. Men kommer inte över 21 grader rumstemp. Och över natten blir det ju 15-17. Hur varmt ska man ställa elpatronen för att det inte ska bli fullt så varmt? Har testat 35 och 45 redan.

Veden pyser inte. Den är riktigt torr, lätt och låter högt (ej dovt) och lite ihåligt när jag klonkar två klabbar mot varandra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.