Hoppas få lite hjälp då det är omöjligt att få tag på hjälp av servicefirma och huset börjar bli kallt.

Gammal IVT bergvärme pump. 11e-9

Fyllde på expansionskärl och efter det är det kallt i radiatorer och golvvärme. Samt att det rinner/forsar konstant vatten ut skvalleröret. Detta sedan ett dygn tillbaka.

Har något ett tips till en uppenbart nybörjare på ämnet.
 
A
P Palle Seg skrev:
Hoppas få lite hjälp då det är omöjligt att få tag på hjälp av servicefirma och huset börjar bli kallt.

Gammal IVT bergvärme pump. 11e-9

Fyllde på expansionskärl och efter det är det kallt i radiatorer och golvvärme. Samt att det rinner/forsar konstant vatten ut skvalleröret. Detta sedan ett dygn tillbaka.

Har något ett tips till en uppenbart nybörjare på ämnet.
forsar det vatten där så har du öppet flöde vid påfyllningen..
Och så länge det forsar så kommer det att vara kallt då allt varmvatten åker med ner i avloppet..

börja med att kolla så att påfyllningen är riktigt stängd..
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Fulkemisten
Har du stängt påfyllningsventilen? Troligen är denna öppen alternativt trasig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vet du varför du var tvungen att fylla på? Har du luftat systemet?
Du ska nog även kontrollera ditt förtryck i expansionskärlet då detta ofta försvinner över tid.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag fick liknande problem häromåret. Det visade sig att ventilsätet såg ut som kriget så packningen tätade inte när jag stängde igen påfyllningen. Krävde ny kägla och fräsning av sätet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
alltså stänga av inkommande vatten och ta isär kopplingen där kranen sitter...
Så ser man,. om det är haveri..
Då skulle man kunna plugga båda ändar över natten tills man får tag på grejer...
 
Fulkemisten
Sen är det ju en komponent till i det här. Om det "forsar vatten" så kommer det enligt mig väldigt mycket vatten där det inte ska göra det. Typ sprutar som en helt öppen trädgårdsslang (1/2 tum) med definitivt turbulent flöde och mycket inblandad luft ur skvallerröret. Gör det så eller är har TS andra preferenser för begreppet "forsa"? Hur många liter kommer det per minut ungefär?
 
A
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Sen är det ju en komponent till i det här. Om det "forsar vatten" så kommer det enligt mig väldigt mycket vatten där det inte ska göra det. Typ sprutar som en helt öppen trädgårdsslang (1/2 tum) med definitivt turbulent flöde och mycket inblandad luft ur skvallerröret. Gör det så eller är har TS andra preferenser för begreppet "forsa"? Hur många liter kommer det per minut ungefär?
Är väl lättare att be om film än att TS ska gissa eller?

Eller så får TS ringa jour... Men dyrt blir det...
 
Redigerat:
motionera säven du har inte så många val just nu. ja se till att påfyllningen verkligen r hel först
 
Vilket skvallerrör är det, det finns två stycken, det rör du talar om, följ det, går det upp vinden eller är et som en grej med en vridhatt på , röd står det 1,5 på och svart eller blå står det 9 på

Stäng av inkommande vatten så slutar det, glöm inte att fylla hinkar till toa och fika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.