Lägg gärna upp en bild på hur svartlimmet ser ut för oss andra som letar febrilt efter exempelbilder!
 
Lägger upp bilder sen. Men googla på bilder. Finns ju sjukt många. Men som jag har förstått det så kan man inte se med blåtta ögat om det är asbest eller ej.

Hur som helst. Lite uppdateringar. Plattorna lossnade väldigt enkelt. Dock funkade inte värmepistol å skrapa :( För tjockt och skrovligt under. Lossnade ingenting.

Funderar på att hyra betongslip med sug och damsugare på cramo på måndag. Hoppas bara de har en inne och att man kan lämna den på tisdag eller så. Får se vad de säger. Annars får jag ta det efter nyår. Men vore ju skönt nu ändå när det finns massa klämdagar.

Tror hyran skulle gå på ca 3000 med asbestsanering efter. Kan det va värt.
 
iamrane iamrane skrev:
Lägger upp bilder sen. Men googla på bilder. Finns ju sjukt många. Men som jag har förstått det så kan man inte se med blåtta ögat om det är asbest eller ej.

Hur som helst. Lite uppdateringar. Plattorna lossnade väldigt enkelt. Dock funkade inte värmepistol å skrapa :( För tjockt och skrovligt under. Lossnade ingenting.

Funderar på att hyra betongslip med sug och damsugare på cramo på måndag. Hoppas bara de har en inne och att man kan lämna den på tisdag eller så. Får se vad de säger. Annars får jag ta det efter nyår. Men vore ju skönt nu ändå när det finns massa klämdagar.

Tror hyran skulle gå på ca 3000 med asbestsanering efter. Kan det va värt.
Hittade den här gamla tråden, men jag står inför samma problem. Hur gick det? Lyckades du få bort svartlimmet på egen hand?
 
Yes!
Hyrde slip å specialdamsugare på nån hyrställe. Klädde mig som man ska och slipade bort allt. Gick riktigt smidigt. Lite läskigt. Lever än i alla fall :)
 
  • Före-och-efter-bilder på ett golvrenoveringsprojekt, först ojämnt slipat och sedan färdigt och möblerat kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Myrstacken och 3 till
  • Laddar…
iamrane iamrane skrev:
Yes!
Hyrde slip å specialdamsugare på nån hyrställe. Klädde mig som man ska och slipade bort allt. Gick riktigt smidigt. Lite läskigt. Lever än i alla fall :)
Snyggt, vänstra bilden motsvarar ungefär mitt läge. Hur gjorde du med inkapsling av rummet och gjorde du nåt försök med att skapa undertryck?
 
Oj var ett tag sen. Har för mig att jag köpte en sån plastpåsedörr å tejpade fast. Samt körde på med dammsugaren. Inget mer än så. Tror jag.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
janwide
Jag bytte ut ett av fönsterna i rummet mot en byggskiva. I den satt jag en gammal badrumsfläkt. Utanför ställde jag en gammal dammsugare och drog slangen genom skivan samt kopplade den på slipmaskinen.
Det skapade alltså ett undertryck i rummet och luften från dammsugaren blåste ut på utsidan av huset. Dammsugaren kasserade jag när jag var klar.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Kanske inte så smart att låta asbest komma ut i trädgården eller till grannarna eftersom fibrerna far överallt
 
Lite sent att kommentera nu va ?
 
  • Haha
janwide
  • Laddar…
janwide
C CamillaLennartsson skrev:
Kanske inte så smart att låta asbest komma ut i trädgården eller till grannarna eftersom fibrerna far överallt
Beror såklart på hur man bor och även hur mycket asbest man sanerar. Koncentrationen i utemiljön blir ju extremt liten. Bor man väldigt tätt är det kanke mindre bra. Det är nog värre att bo granne med en stor väg året runt än att bo granne med någon som slipar asbest en gång någon timme. Dammsugaren blåser ju inte heller slipdammet rakt ut det mesta fastnar i hepafiltret. Vet inte hur proffsen gör när de skapar undertryck. Om de har någon sorts specialfilter även där? Kanske är bra att välja en regnig dag.
 
iamrane iamrane skrev:
Yes!
Hyrde slip å specialdamsugare på nån hyrställe. Klädde mig som man ska och slipade bort allt. Gick riktigt smidigt. Lite läskigt. Lever än i alla fall :)
Gammal tråd, men samma problem:)
Vad var det för typ av lip? Var det en renoveringsslip me skiva med "Klackar" (bild 1) eller en maskin med fräständer (bild 2)? Elelr något helt annat??
Handmaskin??

Rund diamantskiva för slipning eller kapning, metall med slitstarka segment, verktyg, industriellt bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallisk kugghjulsaxelkonstruktion mot vit bakgrund, mekaniska delar sammansatta i symmetriskt korsformigt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror det var bild 1
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.