Hej. Jag har snickrat ihop en hylla som ni kan se på bilden. Ramverket består av 20x20 furu och de horisontella ribborna är 300 långa. Nu till min fråga:
Jag vill bygga en vägghylla i samma utförande men är rädd för att det inte kommer hålla. Att hävkraften blir för stor. Min hylla stöttas ju även av golvet. Kan man förhindra det på något sätt utan att ändra designen? Jag har även tänkt att hyllan ska bestå av 5 hyllplan på höjden.
Tacksam för tips och tankar!
 
  • Hemsnickrad hylla i furu med vertikala stöd och horisontella hyllplan mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Ja utan stöden neråt så kommer nuvarande design inte att hålla ihop.
Men med en likadan pinne på diagonalen så blir det väldigt mycket styvare.
Skruvlimma allt.

Med skivor på sidorna blir hyllan enormt stadig. Plywood?
Hylla under konstruktion med en föreslagen diagonal stödpinne markerad i rosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Moltipo och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja utan stöden neråt så kommer nuvarande design inte att hålla ihop.
Men med en likadan pinne på diagonalen så blir det väldigt mycket styvare.
Skruvlimma allt.

Med skivor på sidorna blir hyllan enormt stadig. Plywood?
[bild]
Exakt, En "fackverkskonstruktion" består av trianglar istället för rektanglar och eftersom vinklarna i en triangel inte kan ändra sig blir konstruktionen formstabil.

Här en bild på en träbro som är tillåten för bilar på två ton. Bron ligger i Ångermanland. Räckena på bron består av väl sammanfogade trianglar och bär upp tvärreglarna under bron. Det svajade inte det minsta när vi körde en Volvo 945 över den.

Röd träbro med fackverkskonstruktion och triangelformade räcken i en grönskande miljö i Ångermanland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer på Wikipedia.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fackverk#Fackverk_(konstruktion)
 
Redigerat:
  • Gilla
Moltipo
  • Laddar…
Utan att ändra designen blir det svårt. Du kan ha en snedsträva mellan hyllorna som Huddingebo visar. Det går också att ha en snedsträva över eller under hyllplanen som en avslutning. På det översta hyllplanet skulle dessa även få en funktion i att bli ett stöd i kanten av hyllan. En annan variant som inte blir lika stark men kanske stark nog är att göra de liggande ribborna betydligt bredare. Det går att i stället för strävan som huddingebo ritat in ha ett stag i form av en pianotråd på den andra diagonalen.
 
  • Gilla
Moltipo
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Utan att ändra designen blir det svårt. Du kan ha en snedsträva mellan hyllorna som Huddingebo visar. Det går också att ha en snedsträva över eller under hyllplanen som en avslutning. På det översta hyllplanet skulle dessa även få en funktion i att bli ett stöd i kanten av hyllan. En annan variant som inte blir lika stark men kanske stark nog är att göra de liggande ribborna betydligt bredare. Det går att i stället för strävan som huddingebo ritat in ha ett stag i form av en pianotråd på den andra diagonalen.
Har jag förstått dig rätt att du menar som jag markerat i fotot ??
I så fall, är vinkeln avgörande? Måste den vara 45 grader?
Räcker det att ha snedsträva på ändarna av hyllan eller krävs det även i mitten? Bredden ska vara runt 150cm.

Trähylla i rum med markerade förstärkningsvinklar vid hyllans övre och nedre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Hur stor belastning räknar du med att ha?
Är hyllplanen lösa eller fasta?
 
M Moltipo skrev:
Har jag förstått dig rätt att du menar som jag markerat i fotot ??
I så fall, är vinkeln avgörande? Måste den vara 45 grader?
Det måste inte vara 45º. Den ena extremen är att den är 90º och går ner till golvet som den gör nu. Den andra extremen är att den är 0º vilket skulle bli effekten om du bara tog bort det nuvarande benet. Ju mindre vinkel desto större blir belastningen. Samma gäller med att ha flera. Har du en snedsträva mellan hyllplanen också blir det starkare. Det är ganska tunt virke. Så man skall nog inte fylla hyllan med böcker.
 
  • Gilla
Moltipo
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur stor belastning räknar du med att ha?
Är hyllplanen lösa eller fasta?
Tänkte inte använda som enbart bokhylla utan ha lite prylar av olika slag, exv vas, sonos-högtalare, enstaka böcker, liten lampa etc. Skivan i sig väger väl 2-3 kg och blir väl 2-3 kg prylar per våning.
För tungt?
 
Vinkeljärn kanske :cool:
 
  • Metalliskt vinkeljärn med fyra hål för skruvförband, på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.