Hej,
Jag ska byta takpapp på mitt garagetak som har ca 8° lutning, ca 9 x 8 m

Måste man använda pappen som är gjord för 3° lutning eller kan jag använda den för 14°?
Vad är egentligen skillnaden på den med 3° eller 14°?
Vad riskerar jag med att använda den som är anppassad för tak med 14° lutning?

Anledningen till att jag undrar är att den för 14° passar mitt garagetak bättre, jag slipper skarva. Dom rullar jag sett som är anpassade för 3° lutning är endast 7m långa.

Hoppas någon kan svara på mina funderingar.

MVH
Stefan
 
Ska vi gissa att 3°-pappen är lite tjockare? Det är väl därför det är mindre på rullarna.
De här frågorna är så svåra att besvara. "Om jag tänjer lite på gränserna - vad händer?" Naturligtvis kommer inte ditt tak att kollapsa eller omedelbart börja läcka för att du tar 14°-papp. Det som händer är väl förmodligen att du får renovera taket tidigare. Om det varit mitt tak hade jag i alla fall valt 3°-pappen.
 
Ja, den kanske är tjockare. Men varför är den då i formatet 7 x 1m på 3°-pappen och 15 x 0,67m på 14° pappen? Har kollat 3 olika fabrikat och det är lika på alla.
Kollade hos en levernatör och viktmässigt skilde det 3kg, 27kg för 14° rulle och 30kg för 3° rulle.

Det blir troligvis 3° pappen men jag är lite nyfiken på vad det igentligen är för skillnad. Den borde inte vara så mycket tjockare om det bara skiljer 3 kilo mellan 3° och 14° pappen och som jag nämde tidigare, varför är 14° pappen 0,67m bred och 3° pappen 1m bred?

/Stefan
 
Ta fram miniräknaren så ser du att det skiljer en hel del per kvm viktmässigt.

15*0,67 måste ju vara underlagspapp
 
Skrivfel av mig, 14° pappen har måtten 10 x 0,67m på alla tre fabrikaten jag tittat på och det är ytpapp.

/Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.